وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

تغییر نام |شرایط تغییر اسم چیست؟

تغییر نام

تغییر نام و شرایط آن

 

1-چه کسانی می توانند نامشان را تغییر دهند ؟

2-فرایند قانونی تغییر نام چگونه است ؟ 

3-برای تغییر نام از کجا باید شروع کنیم ؟ 

4-در دادخواست تغییر نام به چه نکاتی اشاره کنیم ؟ 

5-آیا اسامی مذهبی را می شود تغییر داد ؟ 

6-اگر  نام را عوض کنیم تکلیف مدارک هویتی و تحصیلی چه می شود ؟

7-آیا نام خانوادگی  قابل تغییر است ؟ 

8-فرایند تغییر نام خانوادگی به چه صورت است ؟ 

9-آیا می توانم نام خانوادگی همسرم را انتخاب کنم ؟

 

چه کسانی می توانند نامشان را تغییر بدهند؟

طبق قانون همه افراد یک بار در زندگی می توانند نامشان را تغییر دهند .در نتیجه همه ی افراد بالای ۱۸ سال میتوانند درخواست تغییر نام کنند و افراد زیر ۱۸ سال هم توسط سرپرست و قیم می توانند این درخواست را ارائه دهند .
 

فرایند قانونی تغییر نام چگونه است ؟ 

 اسامی قابل تغییر در ثبت احوال کشور به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول: دسته ای که بموجب نص صریح ماده ۲۰ قانون ثبت احوال اسامی ممنوع هستند و در نتیجه به راحتی قابل تغییرند.به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن انتخاب نام‌های زیر ممنوع و دارندگان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه برای تغییر آن اقدام کنند.

۱ - نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد مانند "عبداللات، عبدالعزی" (لات و عزی نام دو بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است). 

۲ - اسامی مرکبی که عرفا یک نام محسوب نمی‌شوند (اسامی مرکب ناموزون) مانند: "سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کامبیز و... "
۳ - عناوین - اعم از عناوین لشکری یا کشوری و یا ترکیبی از اسم و عنوان. مانند: "سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار و یا سروان محمد و شهردار علی "
۴ - القاب - اعم از ساده و مرکب مانند: "ملک الدوله، خان، یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی"
۵ - اسامی زننده و مستهجن - زننده و مستهجن آن دسته از نام‌هایی است که بر حسب زمان، مکان یا مورد به دلایل و جهاتی برای دارنده آن زننده و مستهجن باشد و مراتب به تأیید شورایعالی برسد.
۶ - نام‌هایی که معرف صفات مذموم و مغایر با ارزش‌های والای انسانی است مانند "گرگ، قوچی".
۷ - نام‌هایی که با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی مردم مغایر باشد مانند "لات، خونریز، چنگیز".
۸ - نام‌هایی که موجب تحقیر اشخاص بوده یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد؛ مانند "صد تومانی، گت آقا، کنیز، گدا".
۹ - اسامی نامتناسب با جنس مانند: "ماشاءاله برای اناث یا انتخاب نام اشرف و اکرم برای افراد ذکور"
۱۰ - حذف کلمات زائد و غیرضروری در نام اشخاص مثل "قلی، غلام، گرگ، ذولف و قوچ"
۱۱ - تصحیح اشتباهات املایی در نام اشخاص که بدلیل عدم آشنایی مامور با لهجه‌ها و الفاظ و معانی محلی و یا ناشی از تلفظ اظهارکننده پیش آمده است مثل "زهراب به سهراب" یا "منیجه به منیژه".
۱۲ - هم نام بودن فرزند با پدر یا مادر در یک خانواده.
۱۳ - هم نام بودن برادران یا خواهران در یک خانواده.
۱۴ - تغییر نام‌ها از صورت عربی به شکل فارسی از قبیل رحمن به رحمان، اسمعیل به اسماعیل، اسحق به اسحاق و ...
۱۵ - تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند
۱۶ - تغییر نام کسانی که نام آن‌ها اسامی ایام هفته باشد
۱۷ - تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر نموده است. پیشوند "عبد" خاص اسامی و صفات ذات پروردگار است و در سایر موارد متقاضی می‌تواند تقاضای حذف کند.
این اسامی را با تقدیم درخواست به هیات حل اختلاف ثبت احوال  می توان تغییر داد .

اما دسته دوم مربوط به اسامی است که  که در ماده ۲۰ ثبت احوال آورده نشده و لذا پذیرش تغییر این دسته از اسامی آسان نیست و نیازمند دلیل  محکمه پسند خواهان تغییر نام می باشد. موضوع این مقاله این دسته از اسامی مذهبی یا غیر مذهبی است که افراد به دلایل شخصی تمایل به تغییر اسم دارند.

 

فرایند و شرایط تغییر اسم 

برای تغییر نام برحسب شرایط میتوان به ادارات ثبت احوال سراسر کشور یا دادگاه محل اقامت مراجعه کرد. ادارات قبت احوال در ساعات اداری مدارک متقاضیان را دریافت و به آن رسیدگی می‌کنند.​​​​​

درخواست به ثبت احوال:

تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلا مانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذی‌ربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف ثبتی اقدام لازم معمول و نتیجه برای اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

درخواست تغییر نام اگر به ادارات ثبت احوال تسلیم شود در هیات حل اختلاف اداره محل صدور شناسنامه مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه رای صادر می‌شود. بنابراین موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود. پس از وصول رای هیات حل اختلاف به این شرح اقدام خواهد شد.در صورتی که رای صادره به نفع متقاضی صادر شده باشد پس از رؤیت متقاضی و تقاضای اجرا نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.اگر رای صادره علیه متقاضی تعویض نام درخواست‌کننده صادر شده باشد متقاضی پس از رؤیت آن در صورت تمایل می‌تواند به استناد ماده 4 قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر ( 10 روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض کند.بنابراین  یا در همین مرحله اول یعنی هیات حل اختلافی ثبت احوال با درخواست شما موافقت میشه و مراحل صدور شناسنامه جدیدتان انجام می شه و یا  درخواستتون رد میشه که ظرف ده روز از ابلاغ رای هیات حل اختلاف ثبت فرصت دارید دادخواست تغییر نام را در دفاتر خدمات قضایی الکترونیک ثبت کنید . 

درخواست به دادگاه :

چنانچه متقاضی درخواست تغییر اسم را بعد از مخالفت ثبت احوال به دادگاه ارسال کند باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و ضمن الصاق دلایل و مدارک دادخواست تغییر نام را ثبت نماید.

 

در دادخواست تغییر نام به چه نکاتی اشاره کنیم ؟ 

شما باید به دادگاه دلیلی ارائه کنید که نشان دهد اسم فعلی مندرج در شناسنامه اسم عرفی شما محسوب نمی شود.در این خصوص توصیه می کنیم حتما از وکیل متخصص تغییر نام مشاوره و کمک بگیرید.
 

 آیا اسامی مذهبی را می توان تغییر داد ؟

با وجود سخت گیری های دیده شده در تغییر اسامی مذهبی ، باز هم می توان گفت آرا زیادی بر قبول تغییر اسامی مذهبی در رویه دادگاه های کشور دیده شده است . لذا پاسخ این سوال مثبت است .

 

اگر نام را عوض کنم تکلیف مدارک هویتی و تحصیلی ام چه می شود ؟ 

شما می توانید بعد از صدور شناسنامه جدید نسبت به تغییر و اصلاح مدارکتون اقدام کنید .
 

آیا نام خانوادگی قابل تغییر است ؟ 

شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه نیز مانند تغییر نام کوچک  برای متقاضی، فقط یکبار در زندگی فرد قابل انجام است و فردی که 18 سال به بالا باشد می توانید درخواست تغییر نام خانوادگی کند.

در صورتی که نام خانوادگی پدر شخص زیر 18 سال، تغییر نموده باشد و پدر یا جد پدری، قصد تغییر نام خانوادگی شخص زیر 18 سال را داشته باشند، باید شناسنامه خود را ارایه دهند تا بتوانند با طی کردن نحوه و مراحل تغییر و در صورت وجود شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، اقدام به این امر نمایند.

در صورتی که قیم یا وصی، برای طی کردن مراحل تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، جهت اطفال تحت سرپرستی خود، اقدام می نماید، باید مدارک مثبت سمت خود را ارایه دهد.

 

موارد تغییر نام خانوادگی 

نام‌ خانوادگی، از واژه‌ های نامناسب باشد. مانند : بیچاره، گدا و امثال آن.

نام‌ خانوادگی، بیش از دو کلمه باشد. مانند : خنجری برار عزیزی، فلاح ناگزیر لنگرودی و نظایر آن.

نام‌ خانوادگی، از واژگان خارجی بوده یا با آن ترکیب شده باشد. مانند : علی‌ اف، یوهانسون ، چارلتون و نظایر آن.

نام‌ خانوادگی، از کلمات مذموم و یا مغایر با ارزش‌ های فرهنگ اسلامی باشد. مانند : بی‌ دین، شیطان‌ پرست و نظایر آن.

نام‌ خانوادگی، از واژه‌ های منسوب به مناصب یا القاب و عناوین باشد. مانند : سرهنگ، خان، مهندس و نظایر آن.

نام‌ خانوادگی، از اسامی محل یا منسوب به محل و نامناسب باشد.

هرگاه، محکومیت جزایی موثر برای یکی از افراد خانواده پیش بیاید و داشتن آن نام‌ خانوادگی، موجب ننگ و سرافکندگی باشد.

هرگاه، تغییر نام‌ خانوادگی، به منظور وحدت با نام‌ خانوادگی پدر، جد پدر، فرزند، برادر، خواهر و عمو باشد.

 

آیا حالا که شرایط تغییر نام خانوادگی را دارم می توانم هر فامیلی را انتخاب کنم ؟ 

خیر . در این زمینه هم محدودیتهایی وجود دارد. مثلا اگر فامیلی را انتخاب کنید که قبل از این وجود داشته شما باید اول رضایت صاحب  حق تقدم آن فامیلی را بصورت محضری کسب کنید .

 

فرایند تغییر نام خانوادگی

اگر نام خانوادگی خود را مطابق با موارد اعلامی ماده ۴۰ قانون ثبت احوال  ( ذکر شده در بالا ) قابل تغییر می دانید با دست داشتن مدارک به ثبت احوال محل سکونت مراجعه نمایید:

حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد مختص اشخاصی است که بنام آنان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می رسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اداره ندارد مگر با اجازه حق تقدم و این حق پس از وفات به ورثه قانونی انتقال می یابد. هر یک از وراث می تواند شخصی که نام خانوادگی او را در اختیار کرده مورد اعتراض قرار داده و تغییر نام خانوادگی او را از دادگاه بخواهد ولی وراث بالاتفاق می توانند به دیگری اجازه دهند که نام خانوادگی آنان را در اختیار نماید.

تبصره - نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر خواهد بود اگر چه شناسنامه فرزند در قلمرو اداره ثبت احوال دیگری صادر گردد. فرزندان کبیر می توانند برای خود نام خانوادگی دیگری انتخاب نمایند .

آیا می توانم نام خانوادگی شوهرم را انتخاب کنم ؟

طبق ماده ماده 42  قانون ثبت احوالزوجه می تواند با موافقت همسر خود تا زمانی که در قید زوجیت می باشد از نام خانوادگی همسر خود بدون رعایت حق تقدم استفاده کند و در صورت طلاق ادامه استفاده از نام خانواگی موکول به اجازه همسر خواهد بود

 

سپردن کار به متخصص سبب می شود کار شما سریعتر و‌دقیق تر انجام شود . در این زمینه وکلای ما با سابقه و تخصص در زمینه تغییر نام اینکار را برای شما انجام خواهند داد . در صورتی هم که تمایل دارید می توانید در این زمینه مشاوره تخصصی را از گروه ما دریافت نمایید .

 

 

 

۵
از ۵
۴۸ مشارکت کننده
خدیجه هاشمی گفت:
با عرض سلام و ادب،
بنده اسم شناسنامه ایی ام خدیجه است، اما اسمی که مرا به آن می شناسند و صدا میزنند آیدا هست. این مسئله برایم آزاردهنده است و قصد درام اسمم را در شناسنامه از خدیجه به آیدا تغییر بدیم. آیا وکیل تغییر اسم در تبریز اطلاع دارید؟ و اینکه هزینه حق الوکاله تغییر نام در شناسنامه چقدر است.
با سپاس فراوان

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​