وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

ممنوع الخروجی ایرانیان خارج از کشور

ممنوع الخروجی ایرانیان خارج از کشور 

ممنوع الخروجی ایرانیان خارج از کشور

 

یکی از مشکلات بزرگ برای ایرانیان مقیم در خارج از کشور این است که فرد در فرودگاه  از خروج از کشور منع شود یا هنگام ورود به کشور پاسپورتش ضبط گردد. ممنوع الخروجی بویژه برای ایرانیان خارج از کشور بسیارناگوار است ، چرا که ممکن است موجب از دست دادن شغل و حتی اجازه اقامت در کشور محل زندگی شود. بهترین راهکار برای اشخاصی که خود را در خطر ممنوعیت خروج از کشور میدانند استعلام ممنوع الخروجی است . دراین مقاله برآن شدیم تا در سرفصل های زیرشما را در مورد این ممنوعیت قانونی آگاه نماییم.

 

دلایل ممنوع الخروجی 

نحوه استعلام ممنوع الخروجی ایرانیان خارج از کشور

مدت زمان ممنوع الخروجی

رفع ممنوع الخروجی 

 

دلایل مهم ممنوع الخروجی چیست؟

1- بدهی مالی و بانکی: این نوع ممنوعیت برای بدهکاران مالی ،مالیاتی و بانکی که میزان بدهی آن‌ها بیش از حد مجاز شده است، اعمال می‌شود. در نظر داشته باشید رفع این ممنوعیت تحت شرایط خاصی یک بار در سال استثنا دارد.

 2- عدم پرداخت مهریه: اگر مردی مهریه همسرش را پرداخت نکنند، ممکن است توسط همسرش از طریق اجرای ثبت ممنوع‌الخروج شوید. توجه داشته باشید که عدم پرداخت مهریه تنها در، صورت شکایت زوجه ممنوعیت خروج را به همراه دارد. اگر قصد سفر به ایران را داریدو در پروسه طلاق هستید، بهتر هست با استعلام ممنوع الخروجی مهریه از این مسئله اطلاع پیدا کنید.

3-  ممنوع الخروجی زن توسط شوهر :طبق قانون شوهر می تواند همسر را از خروج از کشور بازدارد.البته این مورد استثنائاتی هم دارد بعنوان مثال عدم امکان ممنوع الخروجی برای زنانی که همسرشان مقیم خارج از کشور است.

4- محکومیت کیفری: شخصی که به تشخیص مقامات قضایی، سفر او به خارج از کشور مخالف مصالح کشور باشد، ممنوع‌الخروج خواهد شد. در واقع، ارگان‌هایی که ممنوع الخروج می‌کنند، ممنوعیت خروج افراد دارای محکومیت کیفری و قضایی را به صورت کتبی اعلام خواهند کرد.

5- سربازی: سربازان فراری که کارت پایان خدمت دریافت نکرده‌اند، اجازه خروج از کشور نخواهند داشت.

 

نحوه استعلام ممنوع الخروجی از خارج از کشور :

  • استعلام از فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران 
  • استعلام اینترنتی از طریق سامانه ثبت من 
  • استعلام از سامانه قوه قضاییه (سامانه عدلیران ثنا )
  • استعلام از اداره گذرنامه 
  • استعلام از سامانه میخک "پرسمان تردد"

 

مدت اعتبار ممنوع الخروجی 
مدت زمان ممنوع الخروجی 6 ماه است که هر بار قابل تمدید می باشد.

 

رفع ممنوع الخروجی از خارج از کشور

  • اگر از سوی دادگاه برای شخص ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت خروج صادر شده باشد،  بیست روز پس از زمان ابلاغ حکم مهلت اعتراض به این قرار وجود دارد،در این صورت پس از بررسی ممکن است ممنوع الخروجی رفع شود.
  • در مورد اشخاص با بدهی مالیاتی  قانون پیش بینی کرده که وی مجاز است یا میزان بدهی که مشخص شده را تسویه کرده یا معادل ارزش آن را به صورت نقدی یا وثیقه نقدی گرو بگذارد.
  • در بسیاری موارد که ممنوع الخروجی بدلیل بدهی مهریه می باشد در صورت عدم توانایی پرداخت کل مبلغ مهریه امکان دادخواست اعسار و تقسیط مبلغ نیز برای رفع محدودیت خروج وجود دارد.
  • ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند و می‌خواهند ممنوعیت خروج خود را رفع کنند، می‌توانند از سامانه میخک، که برای خدمات رسانی به ایرانیان خارج از کشور راه‌اندازی شده، استفاده کرده و امور قضایی و حقوقی خود مانند استعلام ممنوع الخروجی را از راه دور پیگیری و برطرف کنند.
  • خانمهایی که با همسر مقیم خارج از کشور هستند نیاز به اجازه همسر برای خروج از کشور ندارند.
  • توصیه می‌شود برای رفع ممنوعیت خروج از کشور از وکیل مجرب ایرانیان خارج از کشور کمک بگیرید تا دچار خسارت غیر قابل جبران نشوید. جهت راهنمایی بهتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​