وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور | طبق قوانین سال 2024

وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور

وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور  طبق قوانین سال 2024 

 

قانون مهریه در ایران بر اساس شرع است. مهریه که به آن مهر نیز گفته می شود، مبلغی است که شوهر در زمان عقد به زن می دهد. آن را هدیه و نشانه تعهد شوهر به ازدواج می دانند.

مبلغ مهریه قبل از ازدواج بین دو خانواده توافق می شود. حداقل یا حداکثر مبلغ قانونی وجود ندارد، اما مهریه معمولاً مبلغ قابل توجهی از پول یا دارایی است.

مهریه را می توان در زمان عقد به طور کامل به زوجه پرداخت و یا به مرور زمان به صورت اقساطی پرداخت کرد. زوجه حق مطالبه مهریه خود را در هر زمان حتی در دوران عقد دارد.

 

در صورت طلاق، زوجه مستحق مهریه کامل خود است، حتی اگر طلاق از طرف زوج باشد. اگر زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، ممکن است زوجه بتواند نسبت به اموال یا دارایی خود وثیقه بگیرد.

 

قانون مهریه در ایران برای حفظ منافع مالی زوجه در صورت طلاق در نظر گرفته شده است. همچنین به عنوان راهی برای شناسایی مشارکت های زوجه در ازدواج و اطمینان از اینکه در صورت جدایی با وی عادلانه رفتار می شود، تلقی می شود.

 

برخی از ویژگی های کلیدی قانون مهریه در ایران به شرح زیر است:

1-مهریه هدیه شوهر به زن است.
2-مبلغ مهریه قبل از ازدواج بین دو خانواده توافق می شود.
3-زوجه حق مطالبه مهریه خود را در هر زمان حتی در دوران عقد دارد.
4-در صورت طلاق، زوجه مستحق مهریه کامل خود است، حتی اگر طلاق از طرف زوج باشد.


قانون مهریه در ایران موضوعی پیچیده و چندوجهی است. در مورد نقش مهریه در جامعه ایران و تاثیر آن بر حقوق زنان بحث های زیادی وجود دارد. اما شکی نیست که مهریه جزء مهمی از قانون و فرهنگ ازدواج ایرانیان است.

 

فهرست مطالب این صفحه:

 1-تعریف مهریه

2- پروسه اجرای مهریه از خارج از کشور 

3-مهریه در طلاق توافقی 

4-مهریه در طلاق یک طرفه آقا 

5-مهریه در طلاق یک طرفه خانم 

6- موارد قابل توقیف مهریه

7-قانون مهریه ۲۰۲۲ ایران 

8-وکیل مهریه ایرانیان مقیم خارج از کشور 

 

 

1-تعریف مهریه :

مهریه در قانون جز حقوق مالی زن محسوب می شود و‌ مالی است که با عقد ازدواج ، به مالکیت زن درمی آید و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند.در سند ازدواج یا همان عقدنامه ، مهریه به دو صورت عند المطالبه و عند الاستطاعه می باشد.مهریه عند المطالبه به این معناست که هر زمان زن آن را بخواهد از طرف شوهر باید مهریه به او‌ داده شود .ولی مهریه عند الاستطاعه تنها بشرطی داده می شود که مرد توانایی در پرداخت آن داشته باشد. 

 

2-نحوه اجرای مهریه در خارج از کشور:

مطالبه مهریه در سیستم ایران ،فرایندی مشخص را دارد .بنابراین فرقی نمی کند که شما یا همسرتان، خارج از ایران هستید.می توانید توسط یک وکیل متخصص حقوق خانواده ، نسبت به مطالبه مهریه بدون نیاز به حضور در ایران اقدام نمایید.دقت داشته باشید به گفته وکیل مهریه خارج از کشور ، توقیف اموال تنها در ایران ممکن است و شامل اموال خارج از کشور نخواهد شد،زیرا قانون مهریه فقط ناظر به داخل خاک ایران است و در خارج از کشور فقط در صورت موافقت زوجین و تنظیم توافقنامه و سند قانونی قابل دریافت می باشد. لازم به ذکر است که تعداد اندکی از کشورهای اروپایی در هنگام رسیدگی به طلاق  قانون مهریه و حقوق زوجه را در نظرمی گیرند.

 

3-مهریه در طلاق توافقی :

طبق‌ قانون در طلاق توافقی ،زن می تواند مهریه را ببخشد یا نبخشد یا می تواند کل یا قسمتی از  آن را دریافت کند .

بنابراین ،هر توافقی که بین زوجین انجام شود از نظر دادگاه  محترم است.پس توجه داشته باشید که در طلاق توافقی، حتما لازم نیست که زن مهریه اش را ببخشد.بلکه هر گونه توافقی که از طرف زن و مرد در مورد مهریه صورت بگیرد قابل پذیرش است.

 

4-مهریه در طلاق یک طرفه آقا :

پذیرش دادخواست طلاق مرد، منوط به تعیین تکلیف حقوق مالی زن است .در نتیجه ،اگرطلاق به درخواست مرد باشد، باید آمادگی اش را برای پرداخت مهریه ی خانم به دادگاه اعلام کند.

البته در این موارد اگر مرد توانایی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد ،میتواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد  تا در صورت پذیرش دادگاه ، مهریه به صورت اقساط، به زن پرداخت شود.به عبارت دیگر  زوج باید ثابت کند دارایی آنچنانی برای پرداخت مهریه ندارد ولی در هر حال چون مهر حق مالی زن است با در نظر گرفتن شرایط و توانایی مالی مرد ،ماهیانه پرداخت شود.

 

5-مهریه در طلاق یک طرفه زن:

خانم می تواند ،بنا به شرایط و دلایل در طلاق یک طرفه، مهریه اش را هم بخواهد .بعبارت دیگر،اگر خانم با دلایل محکم و قوی ،شرایط عسر و حرج یا شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه را اثبات کند ،دادگاه ضمن رای به طلاق، حکم به پرداخت مهریه هم خواهد داد. 

 

 6-چه مواردی برای گرفتن مهریه قابل توقیف است ؟

املاک، زمین -اپارتمان- ماشین -حساب سپرده -سهام- توقیف حقوق ماهیانه همسر تا یک چهارم -سهم الارث همسر و .... در کشور ایران قابل توقیف است. بنابراین اموال خارج از کشور با توجه به داخلی بودن قوانین و احکام ثبتی و مالی قابل توقیف نیست.

 

7-قانون مهریه در سال 2023 در ایران 

 طبق بخشنامه جدید مهریه در ایران و تجربه وکیل مهریه خارج از کشور، اولین اقدام برای گرفتن مهریه ، مراجعه به اداره اجرای ثبت است .اگر از طریق اجرای ثبت خانم موفق به توقیف مالی از اقا در ایران نشود برای ادامه رسیدگی به دادگاه خواهد رفت.در صورت داشتن مال و عدم پرداخت مهریه توسط مرد ،مال متعلق به آقا، برای پرداخت مهریه خانم ، به مزایده گذاشته می شود.

البته شوهر از زمان ابلاغ اجراییه مهریه ،۳۰ روز فرصت دارد  تا دادخواست تقسیط مهریه را بدهد.  در این صورت،پرونده اجرایی موقتا متوقف می شود تا تکلیف دادخواست اعسار تقسیط مهریه مشخص گردد.

 

8-وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور 

از آنجا که مطالبه و اجرای مهریه نیازمند حضور در ایران است ،ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند بدون حضور در ایران ، مهریه را از طریق وکیل پایه یک دادگستری در ایران پیگیری نمایند.برای این منظور ، باید از طریق سامانه میخک یا سامانه ثنا قوه قضاییه به وکیل مهریه در ایران وکالت دهند تا موضوع مطالبه یا پرداخت مهریه از طریق وکیل پیگیری شود.

  • سامانه میخکی:با مراجعه به سایت میخک وزارت امور خارجه و ثبت نام در آن می توانید نسبت به درخواست صدور وکالت میخکی اقدام نمایید و سپس جهت دریافت نهایی آن یکبار حضوری به کنسولگری مراجعه نمایید.بهتر است متن وکالتنامه را از وکیل مهریه خارج از کشور دریافت نمایید.
  • سامانه ثنا:در صورت ثبت نام در سامانه ثنای قوه قضاییه میتوانید سریعتر و آسانتر از این طریق هم نسبت به وکالت وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با ما از طریق واتساپ یا با شماره آفیس  تماس بگیرید.

 

همچنین بخوانید: 

سامانه ثنا چیست؟

 کار با سامانه میخک

 

 
 
۵
از ۵
۵۲ مشارکت کننده
مهسا گفت:
سلام وقتتون بخیر
ما در کنسولگری ایران ازدواج کردیم. با این وجود میتونم مهریه بگیرم از همسرم ؟ یعنی با اینکه ایران ازدواجمون انجام نشده
    وکیل دادنیک گفت:
    بله جهت اقدام برای مطالبه مهریه خود با دفتر ما تماس و یک مشاوره آنلاین بگیرید
شهلا صولتی گفت:
سلام .. اگر تعداد سکه مهریه من بیشتر از 100 تا باشد .. می توانم بگیرم ؟
    وکیل دادنیک گفت:
    بله.. البته بستگی به شرایط شوهر شما دارد و اموال ایشان در ایران.. جهت بررسی کیس خود با دفتر ما تماس و یک مشاوره آنلاین بگیرید..
ژیلا شاه کرمی گفت:
با تشکر از وکلای دادنیک..من مقیم امریکا هستم و سالهاست ایران نبودم .. با زبان ساده کاملا متوجه وضعیت مهریه خود شدم ..
وکیل دادنیک گفت:
با درود و سلام .. سرکار خانم شاه کرمی .. تشکر از کامنت شما.. اعتماد و رضایت شما سرمایه و اعتبار ماست..
سارا متین گفت:
من مقیم سوئد هستم و خواستم از پیگری مداوم پرونده مهریه من در ایران از تیم وکیل دادنیک تشکر کنم ..
وکیل دادنیک گفت:
با درود ور سلام.. سر کار خانم متین.. از اینکه از کار وکلای ما راضی هستید ممنون.. سرمایه ما اعتماد شماست..
رویا قاضی زاده گفت:
با سلام من مقیم امریکا هستم.. بعد از کلی تماس و تحقیق دوستانم تیم دادنیک را معرفی کردنند بسیار دقیق و قابل اعتماد .. کار مهریه من را انجام و مرا در تمام مراحل مطلع کردنند...
وکیل دادنیک گفت:
با درود و سلام و تشکر از کامنت خوب شما.. سرکار خانم قاضی زاده خوشحال هستیم توانستیم اعتماد و رضایت شما را فراهم کنیم..
سمیه زاهدانی گفت:
من مقیم خارج از کشور هستم.. با چند موسسه مشاوره کردم. ولی اطاعات کاملی در مورد مهریه نداشتند.. با یکی از وکلای دادنیک که صحبت کردم.. مطمئن شدم کار مهریه من را درست انجام می دهند.. بسیار دقیق و منظم و پاسخ گو..
    وکیل دادنیک گفت:
    با تشکر از کامنت شما.. اعتبار ما اعتماد و رضایت شماست
مریم شارمندی گفت:
من سالها از ایران دور بودم و به دنبال یک وکیل مطئمن برای مطالبه مهریه ام در ایران می گشتم.. وکیل دادنیک به درستی و با سرعت پیگیر پرونده من شد.. ممنون هستم..
    وکیل دادنیک گفت:
    با تشکر از سرکار خانم شارمندی.. خوشحال هستیم از کار وکلای ما راضی بودید..
فاطمه مطلع گفت:
وکلای دادنیک بسیار منظم و قابل اعتماد هستند.. پرونده مهریه من را در کمتر از یکماه به نتیجه رسانند..
    وکیل دادنیک گفت:
    با تشکر از سر کار خانم مطلع.. خوشحال هستیم.. تنوانستیم کار پرونده شما را به سرعت انجام دهیم.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​