وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

بهترین وکیل فروش مال غیر

  فروش مال غیر

وکیل فروش مال غیر  و انتقال آن بدون اجازه مالک

 

فروش مال غیر ،  یا انتقال مالکیت یک ملک بدون اجازه مالک 

 

در واقع فروش متقلبانه و توام با کلاهبرداری مال یا منفعت متعلق به دیگری است که در صورت اثبات جرم، شخص مرتکب را با مجازات حبس و جزای نقدی و رد مال مواجه خواهد کرد.در این مقاله برآنیم تا به شرایط ،مدارک و نحوه اثبات جرم فروش مال غیر و انتخاب وکیل فروش مال غیر بپردازیم.

 

مطالب این صفحه : 

1- فروش مال غیر چیست ؟

2- شرایط تحقق فروش مال غیر

 3- ماده قانونی فروش مال غیر

4- جرم فروش مال غیر با قولنامه

 5- فروش مال غیر و ملک مشاع 

6- مجازات فروش مال غیر 

7- در چه صورت فروش مال غیر جرم نیست؟

8- نحوه  شکایت جرم فروش مال غیر

9- وکیل فروش مال غیر 

 

 

1- انتقال و فروش غیر قانونی و نامشروع هر نوع مال متعلق به دیگری، اعم از عین مال یا منفعت ،توسط اشخاص(حقیقی یا حقوقی) به دیگری ،بطورعامدا و بمنظور بدست آوردن ناروای منافع مادی را جرم فروش مال غیر است .

 

2- شرایط تحقق فروش مال غیر

برای اینکه جرم فروش وانتقال مال غیر تحقق پیدا کند و بتوان شکایت کیفری مطرح کرد، باید 3 شرط  اتفاق افتاده باشد:

1-شخص مرتکب با سؤنیت مال غیر را منتقل کند.

2-موضوع انتقال عین مال یا منفعت مال باشد.

3-شخص مرتکب خود را مالک مال یا منفعت معرفی کرده و این عمل را با قصد ورود ضرر به مالک انجام دهد.

 

 3- ماده قانونی فروش مال غیر 

طبق گفته وکیل جرم فروش مال غیر ، در این خصوص ماده ی ۱ قانون مجازات راجع به انتقال مال بیان می دارد "کسی ‌که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتا بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود. و همچنین است انتقال‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشداگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد گردید.( قوانین مصوب 1308 و 1367)

 

4- جرم فروش مال غیر با قولنامه

 برخی افراد تصور می کنند اگر مال متعلق به دیگری را با تنظیم قولنامه مورد خرید و فروش قرار دهند مرتکب جرمی نشده اند اما این تصور اشتباه است . چرا که این امر تفاوتی با فروش مال غیر با سند رسمی به لحاظ عنصر مادی این جرم ندارد .در نتیجه فروش مال غیر با قولنامه و برگه عادی هست می تواند جرم فروش مال غیر قلمداد شود.

 

5- فروش مال غیر و ملک مشاع 

 به گفته وکیل فروش مال غیر وکیل دادنیک ،منظور از مال مشاع مالی است که بین چند نفر شریک مشترک است و تمامی مالکین در ذره ذره ملک مذکور دارای حق و حقوق مالکانه می باشند. برای مثال می توان به اموالی که بطور موروثی به اشخاص به ارث می رسد بعنوان نمونه ی یک ملک مشاعی اشاره کرد.حال آیا اگر یکی از شرکا چنین ملکی علاوه بر سهم خود،سهم دیگر مالکین ملک مشاعی را به غیر منتقل نماید جرم فروش مال مشاعی محقق شده یا خیر؟

در این مورد هم اگر شریک ملک مشاع، عامدانه بدون اجازه و رضایت دیگر مالکین مشاعی ،سهم آنان را به غیر منتقل کند مرتکب جرم فروش مال غیر گردیده است ،چرا که اقدام به فروش مال دیگری کرده بی آنکه اجازه یا توکیلی از سوی ایشان داشته باشد.

البته باید خاطر نشان کرد که اگر شریکی بدون رضایت دیگر شرکا ، تنها سهم خود را منتقل نماید جرم فروش مال غیر اتفاق نیفتاده است.

 

6- مجازات فروش مال غیر 

فروش مال غیر جرمی است که در حکم کلاهبرداری بشمار می رود و طبق ماده 1 قانون مجازات 1308 و قانون تشدید 1367 مجازات فروش مال غیر علاوه بر رد مال ، حبس از یک تا هفت سال و نیز پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده است.ضمنا اگر مرتکب کارکنان دولتی باشند به انفصال ابد از خدمات دولتی نیز محکوم می گردند.

 

بنابر این مجازات در نظر گرفته شده به شرح ذیل است:

  • 1- حبس از 1 تا 7 سال 
  • 2- جزای نقدی معادل مال اخذ شده از فروش مال دیگری
  • 3- رد مال به مالک اصلی 
  • 4- انفصال دایم از خدمات دولتی برای کارکنان دولت

 

7- در چه صورت فروش مال غیر جرم نیست؟

توجه داشته باشید که برای تحقق جرم کیفری فروش مال غیر، باید شرایط و ارکان مادی ،معنوی و قانونی جرم همانطور که در بالا هم توضیح دادیم ،وجود داشته باشد. لذا ،فقدان یکی از ارکان جرم فروش مال غیر ،بمنزله عدم ارتکاب جرم بوده و ممکن است عمل ارتکابی عنوان جدید پیدا کند.بعنوان مثال اگر شخصی مال شخص ثالثی را بدون اذن و اجازه او به دیگری منتقل نماید ،ولی خود رابه خریدار ملک، مالک معرفی نکند،جرم انتقال مال غیر تحقق پیدا نکرده بلکه این معامله به نوعی معامله فضولی است و از شمول جرم کیفری خارج است.

 

8- نحوه  شکایت جرم فروش مال غیر

 ابتدا لازم است که شخص زیان دیده با مدارک مالکیت،دلایل و شواهد کامل به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت فروش مال غیر را مطرح نماید تا به مرجع صلاحیت دار ارجاع و تحت بررسی قرار گیرد.نخستین مرجع رسیدگی دادسرا خواهد بود و در صورت صدورکیفرخواست ارتکاب جرم فروش مال غیر، به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد.به دلیل اینکه تنظیم شکواییه و استناد به دلایل وشواهد قوی و مثبت جرم در جهت پیشبرد پرونده بنفع شما بسیار بااهمیت است لذا توصیه می شود حتما قبل از اقدام با افراد متخصص مشورت نمایید.

9- وکیل فروش مال غیر 

با توجه به اینکه در سالهای اخیر، عمده پرونده های دادگاه های کیفری را، جرم فروش مال غیر تشکیل می دهند و طرح شکایت و دفاع از  این دسته از پرونده ها حساسیت و تخصص ویژه ای را می طلبد، همچنین با توجه به مجازات سنگین این جرم ،مراجعه به یک وکیل باسابقه و متخصص فروش مال غیر بسیار مهم است. چرا که وکیل فروش مال غیر می تواند با تسلط به قوانین  با سهولت و در زمان کوتاه تری اموال شاکی را پس بگیرد . همچنین دیگر نیازی به حضور شخص شاکی درهیچ مرحله ای از دادگاه نیست.

 گروه حقوقی وکیل دادنیک با دارا بودن وکیل متخصص و با تجربه در زمینه پرونده های فروش مال غیر می تواند شما را در این مسیر همراهی نماید.

 
۵
از ۵
۴۳۳ مشارکت کننده
فرخ بخش گفت:
داشتن وکیل قابل اعتماد برای من خیلی مهم بود.. چون سالهای خارج از کشور زندگی می کنم.. از کار شما بسیار راضی هستم و با زبان ساده مراحل پرونده را توضیح دادید و قیمت شما بسیار در مقایسه با بقیه مناسب بود
زرافشان گفت:
برای ملک من در کرح سند سازی شده بود.. از وکلای شما تشکر می کنم .. برای باز پس گیری آن..
محمد امین گفت:
از پاسخ گویی سریع شما در روند پرونده بسیار راضی هستم.. به امید موفقیت برای شما
سارا زعفرانی گفت:
برای من کار شما بسیار ارزشمند بود.. در کوتاه ترین زمان پرونده من به نتیجه رسید.. با تشکر سارا..
زحمتکش گفت:
من اصلا به قوانین ایران آشنایی نداشتم.. گفتگوی آنلای با شما .. بسیار مفید بود ..
اختر شاملو گفت:
وکلای شما همیشه سریع پاسحگو بودنند .. و من را از روند پرونده با خبر می کردنند .. باز هم ممنون ..
ژیان ستوده گفت:
وکلای شما بسیار دقیق و کارآزموده هستند.. از روند سریع کار شما بسیار راضی هستم..
زهرا سهروردی گفت:
موارد قانونی را آنلاین توضیح دادید با زبان ساده .. از مشاوره با شما خیلی خوشخال هستم ..
قاسم زاده گفت:
بعد از مشاوره با شما.. و چند وکیل دیگر .. متوجه تجربه و اعتماد به شما شدم ..
می فندرسکی گفت:
با وجود دور بودن از ایران.. خیالم راحت بود . کار پرونده مرا در سریعترین زمان انجام دادید .. خیلی متشکرم..

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​