وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
رتبه برتر ارائه خدمات حقوقی و بین المللی 

مشاوره آنلاین رایگان

طلاق توافقی{مراحل + مدارک + هزینه در سال 1403}

 

طلاق توافقی و مراحل آن

طلاق توافقی 

طلاق توافقی طلاقی سریع است که زوجین برای خاتمه دادن به زندگی مشترک انتخاب میکنند.در این نوع طلاق زوجین بر سر مسائل مالی و غیر مالی زندگی مشترک به توافق می رسند.در این مطلب به توضیح کامل مراحل و شرایط و مدارک و هزینه طلاق توافقی در سال 1403 (آپدیت 1403/03/14) و اخبار و بخشنامه های جدید می پردازیم.

طلاق توافقی چطور انجام می شود؟

طلاق توافقی نوعی طلاق فوری است  که با توافق زوج و زوجه بدون دخالت دادگاه ،انجام می شود.به بیان دیگر، در این نوع طلاق، زن و شوهر در مورد مسائل مالی و غیر مالی با یکدیگر توافقاتی می کنند،سپس این توافقات را همراه با مدارک لازم به دادگاه ارائه می کنند تا دادگاه ،رای طلاق را صادر کند.

 

توافقنامه 

قبل از تشکیل دادگاه،زن و مرد باید با کمک وکیل متخصص طلاق  توافقنامه طلاق را در مورد مسائلی همچون حق و حقوق مالی،مهریه،حضانت،...تنظیم کنند.این توافقنامه به دادگاه داده می شود و با توجه به توافق و رضایت زوج و زوجه (زن و شوهر )مبنای صدور رای قرار می گیرد.

 

مدارک طلاق توافقی

  •  اصل سند ازدواج

  • اصل شناسنامه زن و مرد

  • کپی کارت ملی زن و مرد

  •  توافقنامه کتبی زوجی

 

مراحل طلاق توافقی 1403

 در سالهای اخیر،مراحل طلاق دستخوش تغییرات زیادی شده است.در زیر مراحل طلاق را بطور کامل توضیح می دهیم تا بتوانیدبامطالعه آن ،طلاق بدون وکیل یا با وکیل را انتخاب کنید.برای طلاق با توافق هر دو زوجین ،شرکت در جلسات مشاوره اجباری است.

  1. ابتدا در سامانه مسیر ثبت نام نمایید.سامانه مسیر سامانه نوبت دهی جلسات مشاوره قبل از طلاق است.جلسات فوق به منظور صلح و آشتی، توسط مشاوران بهزیستی صورت میپذیرد.
  2. در مرحله بعد،به دفترخدمات الکترونیک قضایی مراجعه ودرخواست را ثبت نمایید.
  3.  بعد از ثبت دادخواست پرونده به شورای حل اختلاف می رود.یک جلسه شرکت در مشاوره شورای حل اختلاف هم در بیشتر دادگاه های خانواده اجباری شده است
  4. در صورت عدم سازش در شورا ،پرونده به دادگاه ارسال می شود.پس از تعیین وقت دادگاه ،زوجین تمامی توافقات خود را بصورت مکتوب به دادگاه ارایه می نمایند.دادگاه پس از بررسی مدارک و توافقات نسبت به صدور رای اقدام می نماید.
  5. پس از قطعیت رای،زوجین می توانند به دفترخانه طلاق مراجعه نمایید و طلاق را ثبت نمایند.پروسه انجام ،بسته به تراکم پرونده و متقاضیان چند ماه به طول می انجامد.

 

حق طلاق:

 همانطور که می دانید حق طلاق با مرد است ،اما مرد می تواند اجرای حق خود را در طلاق به همسرش یا هر شخص دیگری بدهد این عمل را در اصطلاح وکالت طلاق یا حق طلاق می گویند.زن میتواند با وکالتنامه رسمی طلاقی که ازهمسرش گرفته بدون حضور شوهر اقدام به طلاق نماید.

ولی برای انجام حق طلاق ، حتما باید به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کند، چرا که طبق قانون، نمی تواند به صورت مستقیم از جانب شوهر برای طلاق در دادگاه خانواده اقدام نماید و باید از طرف شوهر،یک وکیل دادگستری را برای انجام کار انتخاب نماید.وکیل طلاق با توجه به حدود اختیارات و مندرجات وکالتنامه ،با وکالت غیرمستقیم از طرف مرد، نسبت به انجام طلاق اقدام خواهد کرد.با انجام وکالت طلاق با وکیل دادگستری ،نیازی به حضور شوهر نیست و خانم هم از جانب خودش در دادگاه حضور دارد. البته خانم هم در صورت گرفتن وکیل از طرف خود،نیازی به حضور در دادگاه ندارد.

مهریه 

برخلاف تصور عامه مردم،در این نوع طلاق ،بخشش مهریه جز شرایط طلاق نیست ، یعنی نیاز نیست که زن مهریه خود را ببخشد.همانطور که از ابتدا بیان کردیم این طلاق، تماما بر مبنای رضایت طرفین انجام می شود و زن در این مورد می تواند مهریه را ببخشد و یا نبخشد و یا تنها بخشی از مهریه را ببخشد.آنچه که مهم است این است که حتما در زمینه مهریه تعیین تکلیف و به دادگاه خانواده اعلام کنید. 

 

جهیزیه

جهیزیه اموالی است که خانم در بدو ازدواج به خانه مشترک آورده و طبق مدارکی از جمله فاکتور خرید و لیست سیاهه و .... مالک آنها محسوب میشود.این مورد هم از مواردی است که در دادگاه باید تعیین تکلیف شود و زوجین در مورد زمان ونحوه بردن جهیزیه توافق کنند.

 

 حضانت فرزندان 

 بحث حضانت یا نگهداری فرزندان بعداز طلاق و جدایی زوجین از موارد مهمی است که زوجین حتما باید در مورد آن تعیین تکلیف کنند.هر چند ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی در مورد حضانت فرزندان می گوید:«برای حضانت این دسته از فرزندان، مادر تا هفت سالگی اولویت داردو پس از آن این اولویت با پدر است،مگر آنکه مصلحت فرزند به گونه ای دیگراقتضاکند».امادربحث طلاق سریع ،نگهداری فرزندان با توافق و رضایت طرفین صورت می گیردو دو طرف مشخص می کنندکه پس ازجدایی کدام یک از آنها مسوول نگهداری از فرزندان خواهد بود.

  • توافق برای حضانت راجع به کودکانی هست که در سن حضانت قرار گرفته اند یعنی دختر تا۹ سال کامل قمری و پسر تا ۱۵ سال قمری، زیرا خارج از این محدوده سنی بحث حضانت تمام شده و این فرزند است که باید تصمیم بگیرد با کدام والد زندگی کند.
  • هر گونه توافق در این رابطه الزامی است و بعدها پدر یا مادر نمی توانند خلاف این رضایتنامه را بخواهند مگر اینکه دلیلی ایجاد یا کشف شود که نشان دهد ادامه زندگی فرزند مشترک با آن شخص، خلاف مصلحت و سلامت جسمی و روانی اوست. 

 حضانت فرزندان

  

نفقه فرزند

هر چند طبق قانون نفقه فرزند بعهده پدر است و قانون وی را مسئول تامین مخارج فرزند می داند، چه فرزند با پدر زندگی بکند چه زندگی نکند. اما در مبحث طلاق  قضیه متفاوت است .همانطور که قبلا هم گفتیم اساس این طلاق، توافقات است. در نتیجه زن و شوهر باید نفقه فرزند ، نحوه پرداخت نفقه ومبلغ نفقه را با مصالحه حل نمایند ، به این نحو که به دادگاه اعلام می کنید که زن یا شوهر مسوول پرداخت نفقه فرزند به فلان مبلغ تعیینی می باشد. 

 

بارداری زن 

گفتیم که برای حضانت فرزند، نحوه نگهداری و مخارج و... لازم است زن و شوهر  با یکدیگر توافق کرده و این توافقات را به دادگاه طلاق اعلام کنند.اما تکلیف بچه ای که هنوز به دنیا نیامده چیست؟بهمین خاطر،دادگاه خانواده، از خانم گواهی عدم بارداری می خواهد .در واقع این گواهی به این هدف درخواست می شود که مشخص شود زوجه در هنگام طلاق باردار است یا خیر؟اگر خانم باردار باشد،وضعیت حضانت فرزندونفقه اش باید مشخص شود.بنابراین مساله باردار بودن زن،درتوافقات زوجین مهم بوده و باید مواردی همچون نفقه زوجه باردار و تکلیف نگهداری فرزند و…مشخص شود. 

توجه:خانم بالای 50 سال بدلیل یائسه بودن نیاز به آزمایش عدم بارداری ندارد.

 

نکات مهم طلاق توافقی :

  • بذل مهریه در رای طلاق  همان بخشیدن مهریه است.
  • زن می تواند در عده به مهریه رجوع کند در عوض مرد هم میتواند به ازدواج رجوع کند و طلاق از بین می رود.
  • عده زن در این نوع طلاق 3 طهر یعنی 3 بار پاک شدن یا 3 ماه است.در این مدت زن اجازه ازدواج مجدد ندارد.
  • دختر باکره بعد از طلاق میتواند مشخصات شوهر را از شناسنامه پاک کند.
  • اسقاط حق رجوع به مابذل یعنی زن نمی تواند در زمان عده از بخشش مهریه پشیمان شود و راه برگشتن به مهریه وجود ندارد.
  • اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی یعنی زوجین حق اعتراض به رای را ندارند . درنتیجه بعد از صدور رای نیاز به گذشت 44 روز فرصت اعتراض نیست و میتوانند رای را اجرا کنند.

 

  

مشاوره رایگان  982122275911+

ارتباط در واتساپ   989198875224

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۴۸۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

تماس با ما

مشاوره در واتس آپ
تلفن دفتر 02122275911
تلفن دفتر 02126659984
تماس در واتساپ
تماس واتساپ