وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

توافقنامه طلاق توافقی و نمونه متن تفاهم نامه طلاق

توافقنامه طلاق توافقی

                                               نکات مهم نگارش توافقنامه طلاق توافقی 

              

1- توافقنامه طلاق توافقی چیست؟

2- چرا نحوه نوشتن این توافقنامه اهمیت دارد؟

3- چه نکاتی در این توافقنامه اهمیت دارد؟

 

توافقنامه طلاق چیست؟

اگر قصد دارید که از هم جدا شوید و هر دو بصورت توافقی تصمیم به جدایی گرفته اید ،باید این تصور غلط را دور بیندازید که طلاق توافقی و توافقاتش ،مثل یه پلتفرم از پیش تعیین شده است و نیازی به انجام تمهیدات قبل طلاق نیست باید بدانید که مبنای  طلاق توافقی  همانطور که از اسمش پیداست توافق هر دو طرف است و در زمان تشکیل دادگاه زن و شوهر باید این توافقنامه را بصورت مکتوب به دادگاه تقدیم کنند،حال هر گونه اشتباه در تنظیم و امضای این توافقنامه، ممکن است در آینده باعث ایجاد مشکلات قانونی برای شما شود .

 

چرا نحوه نوشتن این  توافقنامه اهمیت دارد؟

اهمیت این موضوع را به این صورت می توان بیان کرد که اصولا قبل تشکیل دادگاه ،زن و مرد یک توافقنامه را در مورد مسائلی همچون مهریه ،حضانت،....تنظیم می کنند .این توافقنامه به دادگاه داده می شود و با توجه به توافق و رضایت زوج و زوجه (زن و شوهر ) مبنای صدور رای قرار می گیرد.

از این رو ، هر گونه اشتباه یا توافق اضافه ممکن است شما را متحمل مشکلاتی نمایدکه چاره ای برای رهایی از آن پیدا نخواهید کرد.لذا بهتر هست که این توافقات با مشاوره وکیل متخصص خانواده تنظیم و به دادگاه ارائه شود.

 

 چه نکاتی را  در توافقنامه طلاق بنویسیم ؟

1-در صورتجلسه طلاق توافقی, زوجین باید در مورد مهریه, اجرت المثل و نفقه و سایر حقوق مالی تعیین و تکلیف کنند.حال یا بر حسب توافق مهریه یا بخشی از آن به زوجه پرداخت می شود ولو بصورت اقساط و یا اینکه زوجه در قبال طلاق ،حقوق مالی خود را بذل می نماید.

2-همچنین در متن طلاق توافقی باید اعلام شود که جهیزیه ی زن به او تحویل داده شده یا قرار است به وی تحویل داده شود و طرفین در این خصوص توافق دارند. بنابراین تعیین تکلیف راجع به مهریه ضروری است.

3- لازم است که زن و شوهر در خصوص حضانت و نفقه  و و ملاقات فرزندان قبل از تشکیل دادگاه با یکدیگر توافقات را انجام دهند و اگر خانم باردار است باید در باره نوزادی که قرار است متولد شود تعیین تکلیف گردد

4-لازم به ذکر است از آنجا که زن و شوهر ممکن است روابط مالی هم با یکدیگر داشته باشند توصیه می شود در توافق نامه نسبت به امور مالی  حساب مشترک, تسهیلات بانکی , قرض و غیره تصمیم گیری کنند هر چند که قضات دادگاه خانواده اصولا تنها توافقات راجع به موضوع ازدواج را می پذیرند ولی زوجین می توانند تکلیف این امور را هم قبل از امضای سند طلاق مشخص نمایند.

 نکات مهم :

  • در بحث طلاق توافقی نیازی به بخشش کل مهریه نیست و تماما پرداخت یا عدم پرداخت به توافقات زوجین بستگی دارد.
  • در صورت بذل مهریه ، بهتر است حق رجوع به مهریه ساقط گردد.
  • بهتر هست که مبلغ نفقه فرزندان بطور کامل با در نظر گرفتن افزایش سالیانه تعیین شود.
  • در صورتی که برای پرداخت مهریه وجه نقد در نظر گرفته شده باید معادل تعداد سکه پرداختی تعیین شود.

صدور اجراییه براساس توافقات مندرج در طلاق توافقی :

در صورتی که توافقات زوجین در طلاق توافقی به دادگاه اعلام و در رای طلاق توافقی آورده شود و طلاق صورت گیرد ولی یکی از طرفین از انجام تعهدات خود سرباز زند، طرف دیگر می تواند به دادگاه مراجعه و الزام طرف مقابل را به انجام تعهد بخواهد.بعنوان مثال در موردی که زوج متعهد به پرداخت اقساط مهریه بوده ولی اقساط را پرداخت نمی نماید زوجه می تواند برای مطالبه و الزام وی به اجرای احکام مراجعه نماید.

البته رویه های فعلی در دادگاه های خانواده متفاوت است و گاها الزام و اجبار طرف متقابل را منوط به تقدیم دادخواست می داند. برفرضی که استرداد جهیزیه به بعد از صیغه طلاق موکول شده و زوج از تحویل جهیزیه خودداری می نماید،معمولا باید دادخواستی تحت عنوان استردادجهیزیه به دادگاه داده شود.

 

دقت کنید هر چه در توافقنامه آورده شود ممکن است در آینده ، بار مالی یا حقوقی به شما تحمیل کند.پس بهتر است قبل مراجعه به دادگاه ،از یک وکیل برای تنظیم متن کمک بگیرید و با دقت و اطلاعات حقوقی، راجع به جزییات توافق تصمیم بگیرید. گروه وکلای دادنیک با سالها تجربه در زمینه دعاوی خانوادگی به ویژه طلاق توافقی ، در کنار شماست تا نگران امور حقوقی و قانونی خود نباشید.

 

نمونه صورتجلسه توافقنامه طلاق توافقی :

زوج آقای ............................و زوجه خانم .............................در جلسه مورخ ....................حضور بهم رساندند و در خصوص انجام طلاق توافقی به شرح ذیل توافقات خود را اعلام می نمایند:

مهریه :زوجه مطابق با صداق مندرج در سند نکاحیه کل/قسمتی به تعداد........................دریافت می کند/بذل می نماید.

نفقه و اجرت المثل: به ........مبلغ دریافت /بذل می نماید.

جهیزیه: زوجه جهیزیه را قبل از اجرای صیغه طلاق/بعد از اجرای صیغه طلاق تحویل می گیرد.

وضعیت فرزندان: زوجین دارای ..فرزند به سنین ........ هستند وطبق توافقات حضانت با ...............و نفقه بر عهده ...............و ملاقات در روزهای.......می باشد.

 

امضا زوج                                                         امضا زوجه 

 

 

 

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​