وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
رتبه برتر ارائه خدمات حقوقی و بین المللی 

مشاوره آنلاین رایگان

نحوه طلاق با داشتن حق طلاق چگونه است ؟ شرایط و مراحل حق طلاق زن

حق طلاق

نحوه طلاق با داشتن حق طلاق چگونه است ؟ شرایط و مراحل حق طلاق زن 

 

حق طلاق حقی است که بموجب آن زن می تواند بدون نیاز به حضور شوهر، در دادگاه خود را مطلقه کند. این حق که ناشی از وکالت در طلاق از طرف مرد است ، به زن اختیارات قانونی لازم را برای اجرای طلاق می دهد.در شرایطی که طلاق یک طرفه برای خانم ها در قانون ما دشوار است ، گرفتن طلاق با حق طلاق با اهمیت می باشد. در این مقاله به توضیحات کامل و جامع طلاق با داشتن وکالت طلاق ،مراحل گرفتن حق طلاق و مدارک و هزینه انجام آن اشاره خواهیم کرد.

 

در صورتیکه راجع به نحوه انجام طلاق  نیاز به راهنمایی دارید ،برای  مشاوره رایگان کلیک کنید.

 

حق طلاق چیست؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی ایران حق طلاق با مرد است که می تواند در قالب یک وکالتنامه رسمی ، اجرای آن را به زن یا شخص دیگری واگذار نماید.معمولا این حق ،مستقیما به زن داده می شود.در خیلی از مواردی که مشاهده می کنیم خانم حق طلاق را در ازای بخشش مهریه از مرد گرفته است.  زن با اختیارات اعطائی در این وکالتنامه ، قانونا می تواند بدون حضور مرد، خودش را مطلقه کند. به این حق در اصطلاح قانونی وکالت در طلاق  هم می گویند.

 

انواع حق طلاق 

گفتیم که این حق در واقع همان وکالت در طلاق است که بصورت رسمی و قانونی از طرف مرد، به زن داده می شود.این وکالتنامه ، به 2 صورت نوشته می شود که در زیر به تعریف آن می پردازیم.

 

1- وکالت طلاق به صورت شرط ضمن عقد : در روز عقد با توافق زوجین، این حق بصورت یک وکالت رسمی در سند ازدواج نوشته می شود.

2- وکالت طلاق درسند رسمی: مرد در دفتر اسناد رسمی به همسرش وکالت رسمی در طلاق را می دهد ، در نتیجه زن بطور قانونی ، وکیل شوهر می شود تا با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق داده و با استفاده از این حق ، خودش را مطلقه کند.این وکالتنامه در ایران توسط دفاتر اسناد رسمی و در خارج از کشور ،توسط کنسولگریهای ایران قابل تنظیم است.

نکته : توصیه می شود که وکالتنامه طلاق را در یک دفتر اسناد رسمی و پس از مشاوره و تایید وکیل متخصص در این حوزه تنظیم کنید.

 

نکات مهم وکالت درطلاق

لازم است که متنی که دردفترخانه یا هنگام عقد در سند ازدواج تنظیم میشود، دارای شرایط و بندهایی باشد که اجرای طلاق را امکانپذیر باشد. توجه داشته باشید که اگر وکالتنامه کامل نباشد امکان اجرایش در دادگاه وجود ندارد.بسیار هستند خانم هایی که در ازای بخشش مهریه ،این وکالت را گرفته اند ولی وقتی قصد انجام آن را داشته اند متوجه شده اند که وکالتنامه ناقص است .در صورت هر گونه سوال یا مشکل دراین رابطه میتوانید با ما تماس بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنیم.توجه کنید که طبق نظر قاضی دادگاه خانواده  در وکالتنامه طلاق حتما باید نکات زیر نوشته شده باشد:

1- وکالت بهتر است بلاعزل باشد.

2- حق توکیل به غیر داشته باشد.

3- حق اسقاط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد.

 

 لازم به ذکر است که وکالتنامه می تواند بلاعزل یا قابل عزل باشد و در هر صورت بستگی به شوهر دارد که چه نوع وکالتی را به همسرش می دهد.همچنین یک نکته خیلی مهم درباره ی حدود اختیاراتی هست که مرد برای طلاق به زن می دهد . به عنوان مثال مرد می تواند در وکالت قید نماید که طلاق با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن صورت بگیرد و حق قبول بذل را به همان میزان مقرر نماید.خانمها هم باید توجه کنند که در وکالتنامه حق مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه شرعی طلاق، حق تعیین داور و سلب حق ضم وکیل و امین...را داشته باشد .همچنین آقایان توجه کنند که در زمینه مسائل مالی حتما در وکالتنامه تعیین تکلیف نمایند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

بهتر است که خانم در همان دفترخانه بهمراه وکالتنامه، از شناسنامه و کارت ملی زوج هم ،کپی برابر اصل تهیه کند.فراموش نکنید که قبل از تنظیم این وکالتنامه با وکیل متخصص این حوزه مشورت کنید.برای دریافت نمونه متن وکالت  حق طلاق بلاعزل کلیک کنید

 

حق طلاق با وکیل یا بدون وکیل ؟

 زن میتواند با وکالتنامه رسمی طلاقی که از همسرش گرفته اقدام به طلاق نماید.ولی برای انجام وکالت درطلاق، مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری الزامی است ، زیرا طبق قانون دادگاه های ما ،  گرفتن طلاق با وکالتنامه طلاق ، باید توسط وکیل دادگستری در دادگاه صورت بگیرد.

وکیل طلاق با توجه به حدود اختیارات و مندرجات ذکر شده در وکالتنامه ، با وکالت غیرمستقیم از طرف مرد نسبت به انجام طلاق اقدام خواهد کرد.در انجام وکالت طلاق با وکیل دادگستری نیازی به حضور شوهر نیست و خانم هم می تواند خودش در دادگاه حضور دارد .البته خانم اگر وکیل داشته باشد، نیازی به حضور در دادگاه ندارد.

بسیاری از خانمها از ما می پرسند اگر اقدام به طلاق با داشتن حق طلاق کنم همسرم باخبر می شود؟ اگر وکیل بگیرم چطور؟ 

باید بدانید که مراحل ثبت دادخواست و تشکیل پرونده با پیامک سایت عدلیران قوه قضاییه به مرد ، اطلاع رسانی می شود ولی چون این طلاق معمولا ، با وکالت بلاعزل طلاق انجام می شود ، در نتیجه نه نیازی به حضور شوهر هست و نه می تواند جلوی انجام طلاق را بگیرد.

 

مدارک مورد نیاز دادخواست طلاق

1- سند ازدواج 

2- شناسنامه زوجه

3- اصل وکالتنامه طلاق 

4-ابرا نامه بخشش مهریه (اگر موجود است)

 

 

حق طلاق زن و مهریه 

 همانطورکه گفتیم نکته بسیار مهم برای انجام طلاق ،حدود اختیاراتی است که مرد به زن می دهد. بنابراین خانم میتواند طبق اختیاری که شوهر در وکالتنامه طلاق به او داده شده کل یا قسمتی از مهریه را بگیرد یا ببخشد. 

 

 

مراحل گرفتن طلاق با حق طلاق

1- ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات قضایی  

2- تشکیل پرونده در دادگاه و حضور در دادگاه

3- صدور گواهی عدم امکان سازش

4- مراجعه به دفتر رسمی طلاق و ثبت نهایی طلاق

 

توجه :در هیچکدام از این مراحل نیازی به حضور شوهر نیست.

 

 

هزینه حق طلاق

هزینه تنظیم وکالتنامه طلاق در دفتر اسناد رسمی براساس تعرفه اعلامی از طرف سازمان ثبت اسناد کشور اعلام می شود و در سال 1403 ،هزینه ای حدود 300 هزار تومان دارد.حق الوکاله وکیل و هزینه دادرسی و جلسات مشاوره و داوری در سال 1403،بین 4 تا 6 میلیون تومان متغیر می باشد.

 

هزینه وکالتنامه طلاق  300هزار تومان
هزینه دادخواست 400هزار تومان
هزینه طلاق با وکیل4-6 میلیون تومان

 

 

 

سخن آخر

از نظر نگارنده ، حق طلاق تا حدودی می تواند نابرابری حقوقی زن و مرد را در نظام حقوقی ایران ،جبران کند. هر چند که زن و مرد در تنظیم این قرارداد باید نکات قانونی را دانسته و شتابزده و عجولانه عمل نکنند. برای انجام مراحل  طلاق با حق طلاق بهتر است با مشورت اهل فن انجام شود به نحوی که حقوق هر دو طرف حفظ شود و خدای ناکرده باعث ضرر و زیان جبران ناپذیر به هر دو طرف نشود، بویژه زمانی که زن در ازای گرفتن وکالتنامه طلاق ،مهریه را بخشیده یا وقتی مرد وکالتنامه بلاعزل طلاق را بطور مطلق امضا کرده است.

 

مشاوره رایگان  982122275911+

ارتباط در واتساپ   989198875224

 

 

۵
از ۵
۱۲۸ مشارکت کننده
الهام گفت:
با سلام
ماه پیش طلاقم با وکالت طلاق تمام شد خواستم تشکر کنم از تیم قوی و حرفه ای وکیل دادنیک
لطف و محبت شما رو هیچ وقت فراموش نمی کنم خیلی ممنونم
    مدیریت گفت:
    سلام و عرض ادب
    با تشکر از اظهار لطف شما
نوری گفت:
سلام
در سند ازدواج وکالت طلاق دارم. میتونم بدون رضایت شوهرم اقدام کنم ؟
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    بله اگر وکالت در طلاقی که در سند ازدواج اومده کامل و با جزییات کامل باشد قابل اعمال هست
ذاکری فرد گفت:
عرض سلام و ادب دارم خدمت تیم حرفه ای وکیل دادنیک
از سعه صدر ، نظم و پاسخگو بودن شما بسیار سپاسگزارم. خدمت خانم صفائی هم عرض کردم قبلا که بندرت ممکن هست چنین سیستم حرفه ای و مسئولی را در ایران پیدا کرد . با سپاس فراوان
ذاکری فرد
شیدا گفت:
وکالت طلاق دارم. سریعترین طلاقذچقدر طول میکشه ؟
محمد گفت:
سلام
وکالت در طلاق به خانمم دادم. چطور می تونم باطلش کنم ؟
فردوس گفت:
شوهرم وکالت در طلاق داده ، چطور می تونم طلاق بگیرم ؟ جلسات مشاوره چی هست ؟ ممکن هست بگید چطوری میشه انجامش داد ؟
مهریه رو تو همون دفترخونه بخشیدم باز هم باید مشاوره و دادگاه برم ؟

نوشته های اخیر

تماس با ما

مشاوره در واتس آپ
تلفن دفتر 02122275911
تلفن دفتر 02126659984
تماس در واتساپ
تماس واتساپ