وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

طلاق یکطرفه

 

طلاق یکطرفه

نمونه آرا وکیل دادنیک

در این مقاله به بررسی کامل شرایط طلاق یکطرفه از طرف زن یا مرد با توجه به قوانین ،بخشنامه ها و رویه فعلی دادگاه های ایران در سال 1402می پردازیم ونحوه انجام آن را شرح خواهیم داد.

 

1-طلاق یکطرفه مرد

2-دادخواست از طرف مرد 

3- مدارک مورد نیاز  طلاق مرد

4- طلاق یکطرفه زن 

5- مدارک لازم طلاق زن

6- وکیل طلاق در تهران

 

1-طلاق یک طرفه (طلاق از طرف مرد) چطور است ؟

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.همانطور که ملاحظه می کنید مرد می تواند همسرش را طلاق دهد و برخلاف شرایط طلاق زنان، طلاق از طرف آقایان خیلی سخت نیست ولی انجام آن هم شرایط و تشریفاتی دارد که در حال حاضر طبق قوانین و رویه های جدید ،سهل و آسان هم نیست.


2-دادخواست طلاق از طرف مرد چه مراحلی دارد؟ 

۱-ابتدا باید دادخواست طلاق را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. 

۲- بعد از تعیین وقت رسیدگی دادگاه و حضور طرفین ، دادگاه سعی بر حل اختلاف و سازش طرفین می کند و آنها را به داوری ارجاع می کند

۳-اگر نظر داوران مبنی بر عدم سازش بود و حل اختلاف فیما بین حاصل نشد ،دادگاه به تعیین حقوق مالی و غیر مالی زن می پردازد.

۴-  نهایتا رای طلاق صادر می شود.

 

حقوق مالی زن در طلاق یک طرفه مرد :

  1. مهریه
  2. نفقه
  3. اجرت المثل که عبارت است از مبلغی که زن بابت کار هایی که در خانه شوهر انجام داده و وظیفه اش نبوده به او پرداخت می شود.
  4.  نحله که مبلغی است که به دستور دادگاه باید به زن پرداخت شود.این مورد برحسب شرایط ممکن است در نظر گرفته شود.
  5. تنصیف اموال که عبارت است ازپرداخت نصف اموالی که مرد پس از نکاح به دست آورده به زن، به شرطی که مرد بدون عذر موجه و سوء رفتار زن، اقدام به طلاق نماید.

آنچه که در قانون و رویه سال 1402 طلاق مشخص است این است که دادگاه  با ارجاع موضوع نفقه و اجرت المثل و.. به کارشناس نفقه، نسبت به تعیین تکلیف حقوق مالی زن حساس است و حتما نسبت به تکلیف پرداخت مهریه رای صادر می گرددمگر آنکه آقا به نحوی پرداخت حق و حقوق مالی را در دادگاه ثابت کند.بعلاوه ممکن است وکیل خانم به شرایط توافق شده در سند ازدواج اشاره کند مانند بند الف شروط ضمن عقد که در سند ازدواج آمده وآقا امضا کرده است. و اما این شرط چیست؟

در بند الف شروط ضمن عقد آمده که: اگر شوهر درخواست طلاق کند و دادگاه تشخیص دهد تقاضای طلاق از تخلف زن از وظایف (زناشویی) یا سوء اخلاق و رفتار وی نبوده، مرد موظف است نصف دارایی خود را که در ایام زندگی مشترک (زناشویی) به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زن منتقل نماید.

لذا با توجه به شرایط موجود و نظر قضات در رویه کنونی برای طلاق یکطرفه مرد بهتر است که از وکیل طلاق با تخصص و تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشید.

حقوق غیر مالی زن در طلاق یک طرفه مرد چیست ؟یکی از مواردی که دادگاه در رسیدگی طلاق مرد به آن می پردازد مساله حضانت فرزندان است . در بحث حضانت توضیح دادیم که مطابق قانون نگه داری از فرزندان هم حق و هم تکلیف والدین است و در بحث طلاق ، دادگاه  راجع به بحث حضانت و زندگی فرزندان با پدر یا مادر برحسب شرایط موجود تعیین تکلیف خواهد کرد.

آیا اگر زن سوء رفتار داشته باشد باز هم مستحق دریافت حقوق مالی است؟چنانچه شوهر دلیل موجهی برای طلاق دادن همسر خود داشته باشد مثلا زن سوء رفتار داشته باشد و مرد بتوانداین مساله را در دادگاه ثابت کند  ، خانم باز هم مستحق دریافت مهریه است ،ولی شرط تنصیف ضمن عقد و ..... اجرا نمی شود و  منتفی است.

3-مدارک برای دادخواست طلاق مرد:

  • شناسنامه و کارت ملی  
  •  سند ازدواج یا رونوشت ازدواج 

همانطور که در ابتدا هم گفتیم طلاق یک طرفه از سوی مرد هم راحت نیست و بهتر است با آگاهی از این شرایط ، این امر را با کمک وکیل دادگستری  متخصص طلاق انجام دهید.

 

4-طلاق یک طرفه(طلاق از طرف زن )چطور است ؟

شرایط طلاق از طرف مرد قانونا سخت نیست و مرد می تواند با پرداخت حق و حقوق همسرش وی را طلاق دهد ولی در عکس این مورد ، یعنی در دادخواست طلاق زن ( طلاق یک طرفه) قضیه دشوارتر است. یکی از حساس ترین و پیچیده ترین پرونده ها ، طلاق یک طرفه خانم است که موفقیت در آن، نیازمند وکیل خانواده باتجربه و متخصص در زمینه طلاق زن است . تجارب موفقیت آمیز تیم وکیل دادنیک در پرونده های طلاق یک طرفه می تواند این راه را برای شما آسانتر کند.

نکته مهم :زنان در امر طلاق نیازمند اثبات دلایل خود به دادگاه هستند . اگر این دلایل محکمه پسند باشد می توانند رای طلاق را به نفع خود بگیرند.

اما این دلایل محکمه پسند طلاق خانمها چه مواردی هستند ؟ 

  • خودداری شوهر از پرداخت نفقه  و عدم امکان اجبار او به پرداخت و همچنین در صورت ناتوانی مرد از پرداخت نفقه (ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی )

  • نکته اول:عسر و حرج به معنای سختی و مشقت زیاد است یعنی زن با دلایل کافی دادگاه را توجیه می کند که ادامه زندگی با همسرش برای وی قابل تحمل نیست .

    • اگر زن ثابت کند  که ادامه زندگی با مرد برای او موجب عسر و حرج است. .( ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی)

    • چنانچه شوهر ۴ سال تمام مفقود الاثر باشد و حکم موت فرضی در مورد او صادر شده باشد. .( ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی)

    • ازدواج مجدد شوهربدون رضایت زن، اگر ضمن عقد شرط شده باشد که چنانچه مرد بدون اجازه زن، همسر دیگری اختیار نمود، زن بتواند طلاق بگیرد.( ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی)

    • ترک نفقه بیشتر از شش ماه   از سوی مرد

    • بچه دار نشدن زوج یا داشتن امراض  مقاربتی و مسری

    • اعتیاد مضر شوهر 

    • محکومیت به زندان بیش از ۵ سال شوهر 

    • مریضی لاعلاج شوهر 

    • اثبات ابتلا به بیماری شدید روحی و روانی زوج 

    • گرفتن وکالت در طلاق از مرد یا همان  حق طلاق  که که یا  حین  عقد ازدواج که شرط شود که زن از جانب شوهر وکیل در طلاق باشد به این معنا که بتواند خود را از جانب شوهر مطلقه نماید.( ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی)

  • نکته دوم :اخذ آرا قبلی از دادگاه کیفری و حقوقی مانند محکومیت مرد به ترک نفقه یا ضرب و شتم و نزاع همسر ،اعتیاد و بستری شدن های متمادی درکمپ اعتیاد و حبس طولانی مدت و مریضی های مقاربتی و لاعلاج واثبات خیانت و .....در اثبات عسر و حرج کمک کننده است.

  • نکته سوم : اگر وکالت در طلاق یا همان حق طلاق در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود شرایط راحت تر است . پیشنهاد می شود در این خصوص مبحث حق طلاق  مندرج در سایت وکیل دادنیک را به دقت مطالعه نمایید.

 

5-دادخواست طلاق یک طرفه زن چه مراحلی دارد ؟

  • دادخواست طلاق از طرف زوجه را،با ذکر دلایل و مدارک از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم دادگاه خانواده کنید.  
  • . سپس تعیین وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می شود 
  • در جلسه اول دادگاه بعد از تلاش برای حل اختلاف، دلایل خانم را مورد بررسی قرار می دهد.
  • اگر دلایل قابل قبول باشد رای طلاق صادر می شود. 

در این نوع طلاق ،دادگاه با سخت گیری بیشتر دلایل خانم را بررسی می کند و کوچکترین ضعفی در اثبات دلایل طلاق ، منجر به رد دادخواست طلاق  خانم می گردد.

 

6-مدارک جهت دادخواست طلاق زن :

۱-شناسنامه و کارت ملی 

۲-دادخواست طلاق 

۳- سند ازدواج یا رونوشت آن 

۴- مدارک یا دلایل استنادی

 

طلاق زن و مهریه 

مهریه حق مالی زن است و مرد تحت هیچ شرایطی نمی تواند آن را از مرد سلب کند . در رسیدگی به دادخواست طلاق زن ،دادگاه در صورتی که دلایل زن را برای جدایی  محکم و قابل قبول تلقی کند رای به طلاق می دهد و زن می تواند مهریه را هم اخذ نماید.

 

تاثیر بخشش مهریه در طلاق زن 

گاهی خانم ها در اثبات عسر و حرج موفق نیستند یا دلایل و مدارک مستندی برای قانع کردن قاضی در دست ندارند تجربه وکلای این مجموعه نشان داده که اعلام بخشش مهریه ممکن است در پذیرش شوهر برای طلاق موثر بیفتد البته این امر هم مستلزم تمهیداتی است که می توانید از ما کمک بگیرید.

 

طلاق  یک طرفه زن و حضانت فرزندان :

سوالی که مراجعین ما به کرات می پرسند این است که اگر با طلاق من موافقت شود تکلیف حضانت فرزندانم چه می شود؟

فرزندان بیش از هر چیز محتاج کانون گرم خانواده هستند و در کنار والدین شایسته و مهربان در سلامت رشد می کنند ولی گاهی ادامه زندگی از سوی پدر و مادر به بن بست می رسد و عدم تفاهم و اختلافات و مشاجرات طولانی نه تنها فرزند را از فضایی آرام و به دور از تنش دور می کند بلکه اثرات زیانباری بر روح و روان وی بجا می گذارد.در مورد حضانت فرزند دختر و پسر بعد از طلاق، ماده ۱۱۶۹ در قانون مدنی چنین می گوید:«جهت حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن ۷ سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است».

رویه غالب دادگاه های ما به این منوال است که  در صدور رای طلاق به درخواست زوجه ، نسبت به حضانت فرزندانی که در سن حضانت هستند تعیین تکلیف می کند البته در برخی موارد هم قضات معتقدند موضوع حضانت از بحث طلاق جداست و باید در وقت دیگر مورد رسیدگی قرار بگیرد.لازم به ذکر است که بعد از ۷ سالگی ، لزوما پدر حضانت را بعهده نمی گیرد و دادگاه می تواند بنا به مصلحت کودک تصمیم بگیرد.دختر تا سن ۹ سال کامل قمری و پسر در سن ۱۵ سال کامل قمری موضوع بحث حضانت هستند و بالاتر از این سنین ، خود فرزندان می توانند تصمیم بگیرند که با کدام یک از والدینشان زندگی می کنند.

بهتر است برای مطالعه جزییات بیشتر مبحث حضانت  را در سایت وکیل دادنیک مطالعه بفرمایید.

7-وکیل طلاق یک طرفه

همانطور که گفتیم رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف زن نیاز به تجربه و تخصص وکیل پایه یک دادگستری دارد. در همه پروسه های قانونی حضور وکیل مجرب با سابقه در زمینه طلاق , سبب می شود که هیچ دلیل و مدرکی از قلم نیافتد و حقی ضایع نشود.به علاوه وقتی از وکیل استفاده می کنید نگرانی از بابت پروسه پرونده نخواهید داشت و پرونده شما سریعتر دنبال می شود.  

 

 

 

l

۵
از ۵
۳۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​