وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
رتبه برتر ارائه خدمات حقوقی و بین المللی 

مشاوره آنلاین رایگان

وکالت در طلاق و نکات مهم در مورد نحوه طلاق در سال 1403

وکالت در طلاق و نکات مهم در مورد نحوه طلاق در سال 1403   

طلاق با وکالتنامه طلاق یکی از مسائل مطرح در حوزه حقوق خانواده است.طبق قوانین ایران ،حق طلاق با مرد بوده و قابل تفویض به دیگری نیست،  اما مرد می تواند با وکالتنامه طلاق این حق را به زن بدهد که هر زمان مایل بود خودش را مطلقه کند. به این ترتیب ، زن می تواند با وکالت در طلاق ،از طرف زوج درخواست اعمال حق طلاق با وکالتنامه طلاق را از دادگاه بنماید.تصمیم به طلاق آخرین راه حل برای زوجین هست و موکدا اصرار داریم که قبل از اقدام برای طلاق، جهت بهبود روابط و رفع اختلافات به مشاورین خانواده مراجعه نمایند.

 

 طلاق با وکالت طلاق

حق طلاق همان طلاق با وکالتنامه طلاق است، به این نحو که مرد در سند ازدواج یا با تنظیم وکالتنامه در دفتر اسناد رسمی به زن اجازه می دهد که با اختیارات مصرح در وکالت، بتواند خود را از قید زوجیت شوهرش آزاد کند.در این صورت زن به نمایندگی و به وکالت از شوهر ،خود را طلاق می دهد.

 

انواع حق طلاق 

وکالت در طلاق با وکالتنامه طلاق  از 3 راه ممکن هست :

1- وکالت در طلاق در سند ازدواج یا عقدنامه : در زمان ازدواج زن و شوهر میتوانند از دفتر ازدواج بخواهند حق طلاق را در سند ازدواج بیاورد ولی دقت کنید که در حال حاضر برحسب تجربه ما،  اکثرا این نوع وکالت ها ناقص هست و قابل اجرا نیست .و زمانی که زن بخواهد اقدام کند به نتیجه نمی رسد.بنابراین  بهتر هست این وکالت در دفاتر اسناد تنظیم شود .

 

2- وکالت در طلاق در دفتر اسناد رسمی بعد از ازدواج : ممکن هست که زن و مرد برای حق طلاق سالها بعد از عقد با هم به توافق برسند.در نتیجه مرد میتواند با مراجعه به دفترخانه اسناد ،این وکالت را به زن بدهد.این وکالت می تواند مشروط باشد مثلا در قبال بخشیدن کل یا قسمتی از مهریه داده شود یا حتی با دریافت مهریه باشد.البته اکثر آقایان این حق را در قبال ابراء مهریه یا بشرط بخشش کامل آن ، به خانم ها می دهند.

 

3- وکالت در طلاق خارج از کشور(در سفارت یا کنسولگری های ایران): اگر زوج یا زوجین خارج از کشور باشند می توانند با مراجعه به سفارت یا کنسولگریهای ایران این سند را تنظیم کنند.البته بخاطر داشته باشید که نقش سفارت فقط تنظیم اسناد و تصدیق امضاء است و از قبل بهتر هست متن توسط وکیل متخصص ایرانیان خارج از کشور تنظیم شود.

 

وکالتنامه های ناقص حق طلاق

متاسفانه برخی از وکالتنامه های طلاق تنظیمی دارای نواقصی است که باعث می شود زن نتواند از آن استفاده کند. یکی از این اشکالات ننوشتن "حق قبول بذل" است که از نظر شرعی و قانونی طلاق را غیر ممکن می کند.

اشتباه رایج دیگر ننوشتن اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی است .در صورت عدم قید این اختیار در وکالتنامه طلاق باید 44 روز برای قطعی شدن رای طلاق صبر کنید تا گواهی قطعیت از شعبه صادر شود. همچنین اگر وکالتنامه بلاعزل نباشد مرد می تواند  زوجه را عزل کند و وکالت در طلاق را باطل کند.

به این دلیل حتما قبل اخذ وکالت در طلاق با وکالتنامه طلاق  با وکیل متخصص مشورت نمایید.

 

 

طلاق با وکالتنامه طلاق

 

نمونه متن کامل وکالتنامه در طلاق 

"مراجعه به مراجع قضایی و محاکم عمومی و دادگاه های خانواده وشوراهای حل اختلاف ،دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق و دیگرمراجع صالحه در خصوص مطلقه نمودن موکل از قید زوجیت آقای محمودرضا........ به هر قسم طلاق اعم ازرجعی یا بائن از نوع خلع، مبارات با پرداخت کل یا قسمتی از مهریه یا بذل مهریه و همچنین نفقه و اجرت المثل و قبول بذل و همچنین معرفی و انتخاب داور ،مراجعه به واحد مشاوره و داوری و شرکت در جلسات مشاوره  و داوری و انتخاب و انعقاد قرارداد وکالت با هر یک از وکلای دادگستری  و تقدیم دادخواست در صورت لزوم اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر و فرجام خواهی یا اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی، احضور در هر یک از دفاتر رسمی طلاق واختیار دادن وکالت با حق توکیل به غیرجهت اجرای صیغه طلاق شرعی و امضای کلیه اوراق و اسناد و دفاتر مخصوص ثبت طلاق و درج واقعه طلاق در شناسنامه موکل و همچنین انجام سایر تشریفات لازم و قانونی با اختیارات کامل  به نحوی که در هیچ یک از مراحل نیاز به حضور و امضای مجدد موکل نباشد. وکیل مرقوم  در خصوص انجام مورد وکالت باحق توکیل به غیر ولو کرارا  دارای اختیارات تام و تمام می باشد و اختیار عزل ونصب وکلای انتخابی را داراست.اقدام وامضای وی در موارد اشاره شده به منزله اقدام وامضای موکل صحیح و نافذ و معتبر است و نیازی به حضور و کسب اجازه مجدد از موکل ندارد حق نصب و عزل وکیل یا امین سلب و ساقط کرده است..این وکالت بلاعزل است."

 

مراحل انجام طلاق با وکالتنامه طلاق

  1. انتخاب وکیل دادگستری :اگر با وکالتنامه طلاق  ، قصد اجرای آن را دارید در نظر داشته باشید که به تنهایی نمی توانید این وکالت را اعمال کنید . بلکه طبق قانون حتما باید طلاق از طریق وکیل دادگستری صورت بگیرد. در حال حاضر ،دارنده حق طلاق ملزم است با اصل وکالتنامه و مدارک شناسایی به یک وکیل متخصص در انجام وکالتنامه های طلاق مراجعه کند.وکیل ضمن بررسی مدارک و اطمینان ، در کوتاه ترین زمان ممکن پروسه طلاق را پیش خواهد برد.
  2.  ثبت دادخواست گواهی عدم امکان سازش در دفتر خدمات قضایی
  3. تشکیل جلسه دادگاه و صدور رای طلاق
  4. مرحله آخر ،ثبت طلاق در دفتر رسمی طلاق

 

هزینه و مدت زمان طلاق با وکالتنامه چقدر است؟

هزینه طلاق با وکالتنامه بلاعزل در حال حاضر با در نظر گرفتن هزینه های دادرسی ، مشاوره و داوری و حق الوکاله وکیل حدود 6 میلیون تومان است. البته در نظر داشته باشید که رقم ذکر شده ، میانگین هزینه ای است که در سال 1403 خواهید پرداخت.

از نظر مدت زمان طلاق هم در نظر داشته باشید که در حال حاضر در شهر تهران انجام این طلاق ظرف یک هفته الی 2 ماه کاری انجام خواهد شد. ضمنا بعد از رای دادگاه ، شما سه ماه جهت ثبت آن در محضر رسمی طلاق فرصت دارید.

 

 

سوالات رایج :


آیا حضور شوهر در دادگاه لازم است ؟

اگر اختیارات شما طبق وکالتنامه کامل باشد به حضور ایشان بهیچ وجه نیازی نیست.


آیا شوهر می تواند مانع انجام طلاق شود؟

اگر وکالتنامه شما بلاعزل باشد و ایشان حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده باشند خیر نمی تواند مانع از انجام طلاق شود.


آیا برای انجام طلاق با حق طلاق ،باید تمام حق و حقوقم را ببخشم؟

بخشیدن یا نبخشیدن مهریه و سایر حقوق مالی بستگی به اختیاری دارد که موکل (زوج) به شما داده است.


من یکبار از وکالتنامه طلاق استفاده کردم و رای دادگاه گرفتم ولی در محضر ثبت نکردم.آیا میتوانم مجدد از این حق استفاده کنم ؟

بله هیچ مشکل قانونی در این مورد وجود ندارد.


برای ثبت طلاق در محضر شناسنامه شوهرم را ندارم.چه کنم ؟

نگران نباشید. در ثبت طلاق با وکالت مع الواسطه نیازی به شناسنامه همسرتون نیست.

 

 

مشاوره رایگان  982122275911+

ارتباط در واتساپ   989198875224

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
زیبا گفت:
ممنون برای مقاله کامل شما.. آیا با حق طلاق می توانم برای طلاق یکطرفه اقدام کنم؟
رزیتا گفت:
من ساکن خارج از کشور هستم .. آیا با وکالت در طلاق می توانم .. در ایران به صورت طلاق یکطرفه اقدام کنم؟
    مدیریت گفت:
    با سلام
    بله اگر متن وکالتنامه کامل باشد بدون نیاز به حضور در ایران می تونید نسبت به انجام طلاق اقدام کنید
ستوده گفت:
با سلام آیا شما می توانید وکالت در طلاق من را انجام دهید ؟ با تشکر
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    برای بررسی مدارک با دفتر تماس بگیرید متشکرم
سمیرا گفت:
با سلام.. آیا می توانم وکالت در طلاق را بعد از ازدواج بگیرم؟
    مدیریت گفت:
    با سلام بله میتونید این وکالت رو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید فقط بهتر هست قبل از تنظیم این متن توسط وکیل مجرب بررسی شود

نوشته های اخیر

تماس با ما

مشاوره در واتس آپ
تلفن دفتر 02122275911
تلفن دفتر 02126659984
تماس در واتساپ
تماس واتساپ