وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

حق طلاق چیست ؟

حق طلاق چیست؟

حق طلاق چیست؟ 

 

طبق قوانین ایران ،حق طلاق با مرد بوده و قابل تفویض به دیگری نیست اما مرد می تواند با حق طلاق این اجازه را به زن بدهد که هر زمان مایل بود خودش را مطلقه کند. وکیل طلاق می تواند با وکالت در طلاق ،از طرف زوج درخواست اعمال حق طلاق را از دادگاه بنماید.

تصمیم به طلاق آخرین راه حل برای زوجین هست و موکدا اصرار داریم که قبل از اقدام برای طلاق، جهت بهبود روابط و رفع اختلافات به مشاورین خانواده مراجعه نمایند.

 

 مطالب این صفحه

1- حق طلاق چیست؟

2- روش گرفتن حق طلاق 

3- نکات مهم گرفتن حق طلاق 

4- وکالتنامه های ناقص حق طلاق 

5- حق ویژه وکالت در طلاق چیست ؟

6- چه مدارکی برای طلاق لازم است ؟ 

7- وکالت طلاق دارم چطور طلاق بگیرم ؟

 

1- حق طلاق چیست؟

در واقع در قانون حقی بنام حق طلاق وجود ندارد.بلکه حق طلاق همان وکالتنامه طلاق است که مرد در سند ازدواج یا با تنظیم وکالتنامه در دفتر اسناد رسمی به زن می دهد که در موارد معینی یا در مدت معین یا حتی بدون شرط یا مدت، بتواند خود را از قید زوجیت طلاق دهد ،در این صورت زن به نمایندگی و به وکالت از شوهر ،خود را طلاق می دهد ،نه اینکه حق طلاق داشته باشد. در نتیجه او از طریق وکیل دادگستری به دادگاه مراجعه کند و با اعمال وکالت ،خود را مطلقه می نماید.

 

2- روش گرفتن حق طلاق :

وکالت در طلاق  از 3 راه ممکن هست :

1- وکالت در طلاق با تمام جزییات در سند ازدواج یا عقدنامه : در زمان ازدواج زن و شوهر میتوانند از دفتر ازدواج بخواهند حق طلاق را در سند ازدواج بیاورد ولی دقت کنید که در حال حاضر برحسب تجربه ما اکثرا این نوع وکالت ها ناقص هست و قابل اجرا نیست .و زمانی که زن بخواهد اقدام کند به نتیجه نمی رسد.بنابراین  بهتر هست این وکالت در دفاتر اسناد تنظیم شود .

 

2- وکالت در طلاق با تمام جزییات در دفتر اسناد رسمی بعد از ازدواج : ممکن هست که زن و مرد برای حق طلاق سالها بعد از عقد با هم به توافق برسند.در نتیجه مرد میتواند با مراجعه به دفترخانه اسناد ،این وکالت را به زن بدهد.این وکالت می تواند مشروط باشد مثلا در قبال بخشیدن کل یا قسمتی از مهریه داده شود یا حتی با دریافت مهریه باشد.البته اکثر آقایان این حق را در قبال ابراء مهریه یا بشرط بخشش کامل آن ، به خانم ها می دهند.

 

3- وکالت در طلاق با تمام جزییات در سفارت یا کنسولگریهای ایران: اگر زوج یا زوجین خارج از کشور باشند می توانند با مراجعه به سفارت یا کنسولگریهای ایران این سند را تنظیم کنند.البته بخاطر داشته باشید که نقش سفارت فقط تنظیم اسناد و تصدیق امضاء است و از قبل بهتر هست متن توسط وکیل متخصص ایرانیان خارج از کشور تنظیم شود.

 

3- نکات مهم گرفتن حق طلاق :

برای اینکه بتوانید این حق را بی دردسر اعمال کنید وکالتنامه شما باید حاوی موارد زیر باشد وگرنه نمی توانید از آن استفاده کنید:

 1- بلاعزل باشد.

 2- با حق توکیل به غیر باشد  .

 3- قبول بذل درج شده باشد.

4- حق اسقاط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد.

5- حق  ضم امین یا وکیل سلب شده باشد.

6- حق مراجعه به دفتر ثبت طلاق و اجرای صیغه طلاق داشته باشد.

 

4- وکالتنامه های ناقص حق طلاق :

متاسفانه برخی از وکالتنامه های طلاق تنظیمی دارای نواقصی است که گاها موجب ایجاد خلل در روند طلاق یا طولانی تر شدن آن می شود.در بعضی وکالتنامه ها شرطی آورده می شود که زن بعد از اثبات عسرو حرج یا تحت شرایط خاص می تواند از این وکالتنامه استفاده کتد. در این نوع وکالت ها زن اول باید در دادگاه طرح دعوا کند و این شروط را اثبات کند تا بتواند خود را ،مطلقه کندیا چون در طلاق توافقی زن باید مقداری از مهریه یا هر مال دیگری را به مرد در ازای طلاق ببخشد ننوشتن "حق قبول بذل"دریافت گواهی عدم امکان سازش را دشوار و گاهی غیرممکن می کند.

اشتباه رایج دیگر ننوشتن اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی است .در صورت عدم قید این اختیار در وکالتنامه طلاق باید 44 روز برای قطعی شدن رای طلاق صبر کنید تا گواهی قطعیت از شعبه صادر شود. همچنین اگر وکالتنامه بلاعزل نباشد مرد می تواند  زوجه را عزل کند و وکالت در طلاق را باطل کند.

به این دلیل حتما قبل اخذ وکالت در طلاق با وکیل متخصص مشورت نمایید.

 

5- حق ویژه وکالت در طلاق چیست ؟

در صورت رضایت مرد و توافق زوجین می توانند نکات دیگر را راجع به تعیین تکلیف در خصوص حقوق زوجه و حقوق دوران زندگی مشتر ک را در وکالتنامه یا سند ازدواج ثبت کنند. ذکر این نکات با مشورت وکیل طلاق پیچیدگی انجام طلاق را بسیار کم می کند.

 

6- چه مدارکی برای طلاق لازم است ؟ 

1- سند ازدواج 

2- شناسنامه 

3- اصل وکالتنامه طلاق 

 

7- وکالت طلاق دارم چطور طلاق بگیرم ؟

اگر با وکالتنامه طلاق  ، قصد اجرای آن را دارید در نظر داشته باشید که به تنهایی نمی توانید این وکالت را اعمال کنید . بلکه طبق قانون حتما باید طلاق از طریق وکیل دادگستری صورت بگیرد.خانم می تواند با اصل وکالتنامه و مدارک شناسایی به یک وکیل ماهر در انجام وکالتنامه های طلاق مراجعه کند.وکیل ضمن بررسی مدارک و اطمینان از حائز شرایط بودن جهت اعمال این حق ، در کوتاه ترین زمان ممکن پروسه طلاق را پیش خواهد برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.کارشناسان حقوقی و وکلای مجرب ما در این زمینه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

 

 

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده
زیبا گفت:
ممنون برای مقاله کامل شما.. آیا با حق طلاق می توانم برای طلاق یکطرفه اقدام کنم؟
رزیتا گفت:
من ساکن خارج از کشور هستم .. آیا با وکالت در طلاق می توانم .. در ایران به صورت طلاق یکطرفه اقدام کنم؟
    مدیریت گفت:
    با سلام
    بله اگر متن وکالتنامه کامل باشد بدون نیاز به حضور در ایران می تونید نسبت به انجام طلاق اقدام کنید
ستوده گفت:
با سلام آیا شما می توانید وکالت در طلاق من را انجام دهید ؟ با تشکر
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    برای بررسی مدارک با دفتر تماس بگیرید متشکرم
سمیرا گفت:
با سلام.. آیا می توانم وکالت در طلاق را بعد از ازدواج بگیرم؟
    مدیریت گفت:
    با سلام بله میتونید این وکالت رو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید فقط بهتر هست قبل از تنظیم این متن توسط وکیل مجرب بررسی شود

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​