وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

وکیل طلاق یک طرفه ایرانیان خارج از کشور | طبق قانون سال 2024

 طلاق یک طرفه

وکیل طلاق یکطرفه ایرانیان خارج از کشور | طبق قانون سال 2023

 

از آنجا که ایرانیان خارج از کشور در امور طلاق تابع قوانین و مقررات ایران هستند و گاها ناگزیر به ثبت طلاق یک طرفه در ایران هستند .

 

همزمان یا پس از صدور رای طلاق کشور خارجی  بصورت یک طرفه اقدام به درخواست طلاق یک طرفه در ایران می نمایند،در این مقاله به بررسی چگونگی درخواست طلاق از خارج از کشور ، رویه کنسولگریها و دادگاه های ایران و همچنین وکالت به وکیل طلاق ایرانیان خارج کشور می پردازیم.

 

طلاق یک طرفه چیست؟

طلاق یک طرفه به طلاقی گفته می شود که زوج یا زوجه بصورت انفرادی و یک طرفه تصمیم به خاتمه دادن زندگی مشترک گرفته و مستقیما بدون موافقت طرف مقابل درخواست طلاق یک طرفه را به دادگاه ارائه می دهند و در این نوع از طلاق قاضی دلایل و مستندات را بررسی و چنانچه آن را موجه بداند اقدام به صدور رای طلاق می نماید.

 

طلاق یک طرفه زن در خارج از کشور :

طبق قوانین و قواعد شرعی و قانون مدنی حق طلاق اصولا با مرد است ولی زن در صورت تقاضای طلاق ، باید دلایل خود را ثابت نماید و زن در مسیر طلاق برخلاف مرد با دشواری مواجه است و باید مستندات قوی به دادگاه ارائه دهد.در ادامه به بررسی طلاق در شرایطی که زن خارج از کشور است می پردازیم .

 

مستند قانونی طلاق زن خارج از کشور :

در مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی طلاق به درخواست زن پیش بینی شده و آمده است که «در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه» همچنین ،«در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.»

 

عسر و حرج زن متقاضی طلاق 

عسر و حرج  حالت یا وضعیتی است که ادامه ی زندگی مشترک را برای زن با سختی بسیار مواجه می نماید . بعنوان مثال زمانی که زوج بمدت ششماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در طول یکسال بدون عذر موجه زندگی را ترک می نماید یا در شرایطی که شوهر بطور مستمر سوءرفتار دارد که عرفا برای زن غیر قابل تحمل است .
 
مصادیق عسر و حرج چیست؟

1) ترک زندگی توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا 9 ماه متناوب بدون عذر موجه.

2) اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آنها یا عدم امکان الزام شوهر.

3) محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر.

4)ضرب و جرح یا فحاشی یا هرگونه سوء‌رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.

5)ابتلاء شوهر به بیماری های صعب‌العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند 

و سایر موارد مشابه که در صورت اثبات ،با درخواست زوجه حکم طلاق صادر می‌کند.

 

طلاق با حق طلاق خارج از کشور

افرادی که در ایران حضور ندارند می توانند اختیار انجام طلاق را از طرف مقابل اخذ کنند این نوع وکالت که غالبا بلاعزل هم می باشد،طلاق با حق طلاق یا وکالت در طلاق است .خانم می تواند با وکالتی که از همسرش برای طلاق می گیرد ، نسبت به طلاق اقدام نماید.نحوه تنظیم این نوع وکالت ، میتواند از طریق ثبت درخواست در سامانه میخک و نهایتا در سفارتخانه ها و کنسولگریهای ایران انجام پذیرد. انجام این نوع وکالت از طریق وکیل دادگستری میسر است در نتیجه می توانید از طریق دو وکیل خانواده، بدون نیاز به حضور در ایران، طلاق را در ایران انجام و ثبت نمایید. لازم به ذکر است که با توجه به سخت گیری قضات در دادگاه های ایران ،متن وکالت طلاق باید دقیق و کامل تنظیم شود تا قابل انجام باشد. همانطور که گفتیم در حال حاضر این وکالتنامه در کنسولگریهای ایران در خارج از کشور ،قابل تنظیم است البته توصیه می کنیم در مورد متن حق طلاق حتما با وکیل طلاق مشورت نمایید.از جمله مواردی که حتما باید در وکالتنامه قید شود تعیین تکلیف مهریه و قبول بذل است.

 

طلاق یک طرفه مرد از خارج از کشور 

با توجه به اینکه طبق قانون و مقررات رایج کشور حق طلاق با مرد می باشد او می تواند بدون هیچ دلیل و مدرکی نسبت به طلاق زوجه اقدام نماید. اما باید دقت کرد که اگر مرد خواهان طلاق باشد با تمام حقوق مالی زن را از جمله مهریه، نفقه ،اجرت المثل ایام زوجیت و حتی گاهی شرط تنصیف دارایی موجود، در ایران را انجام دهد. در صورتی که وی توانایی پرداخت حقوق مالی خانم را نداشته باشد می تواند طبق قانون درخواست تقسیط از دادگاه نماید.

 

مستند قانونی طلاق یک طرفه مرد خارج از کشور 

ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی در مورد طلاق مرد آورده است که او می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.همچنین طبق ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده مقرر می نماید که صورتی که طلاق، توافقی یا به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد، مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می‌کند.

 

انواع طلاق صادره

زمانیکه رای طلاق یکطرفه صادر می شود ،نوع طلاق بر حسب موضوع از سوی قاضی اعلام می شود که هر کدام از حیث زمان اعتبار و رعایت تشریفات قانونی متفاوت است.در ادامه به بررسی این دو نوع طلاق یعنی طلاق رجعی و طلاق باین می پردازیم.

طلاق رجعی :طلاقی است که به درخواست مرد صورت گرفته و پس از وقوع طلاق ،مرد منحصرا در زمان عده بعد از طلاق (سه ماه )، فرصت دارد تا تمایل خود را به ادامه زندگی با زن اعلام دارد و در این صورت طلاق منتفی‌ می گردد. مدت اعتبار رای طلاق رجعی سه ماه از زمان قطعیت رای است. 

طلاق بائن :طلاقی است که در آن مرد نمی تواند به زن رجوع کند مانند طلاق زنان یائسه یا باکره

تنفیذ طلاق یک طرفه از خارج از کشور 

باتوجه به اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور تابع قوانین و مقررات کشور محل اقامت نیز می باشند و گاها رای طلاق خارجی قبل از اقدام به طلاق ایرانی از دادگاه های کشور محل اقامتشان اخذ می گردد با استناد به رای صادره  ،خواهان تنفیذ طلاق یک طرفه و تایید آن در دادگاه های ایران می باشند.در این صورت می توان با مهر و تایید کنسولگری ایران در کشور خارجی مربوطه و ترجمه رسمی رای صادره در دادگاه ایران صدور رای تنفیذ طلاق یک طرفه را در خواست نمود.در حال حاضر تنفیذ طلاق خارجی تحت شرایطی قابل بررسی می باشد.

نحوه وکالت طلاق یک طرفه از خارج از کشور

پیگیری و طرح امور حقوقی و قانونی مثل طلاق ، مهریه ، انحصار وراثت و ..بدلیل شرایط کاری و‌مهاجرتی و زندگی در خارج از کشور، امری بسیار دشوارو هزینه بر است .از این رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند انجام امور قانونی خود را به وکیل ایرانیان خارج از کشوربسپارند. اما وکالت دادن به چه صورت است؟

 

1-سختترین راه این است که این افراد حضوری به ایران آمده و با وکیل معتمد خود ،قرارداد ببندند.

2-راه دوم این است که قبل از خروج از کشور،به یکی از بستگان مورد اعتماد خود،در دفتر خانه وکالت کاری یا وکالت کلی یا موردی بدهید.

3-روش بعدی این است که در سامانه میخک وزارت امور خارجه ثبت نام کنید. پس از تعیین نوع وکالت و بارگزاری متن مورد تایید وکیلتان ،باکد رهگیری به سفارت یا کنسولگری یا حافظ منافع مراجعه و‌ وکالتنامه وکیل را نهایی کنید.

 

 4-راه سریع تر هم این است که شما در سامانه ثنای قوه قضاییه ثبت نام کنیدو بتوانید به اس ام اسی که از این سامانه به تلفن همراه شما ارسال می شود دسترسی داشته باشید.در این صورت به راحتی می توانید با وکیل قرارداد الکترونیک را منعقد کنید وکار وکالت را به ایشان محول نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی با کارشناسان دفتر وکالت وکیل دادنیک تماس بگیرید.

تماس در واتساپ

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

 روشن است که طلاق یک طرفه ایرانیان خارج از کشور از نظر ماهیتی و قانونی ،با طلاق یک طرفه داخل کشور فرق چندانی ندارد ولی اشراف کامل وکیل دادگستری نسبت به امور ایرانیان خارج از کشور و رویه قانونی حاکم در کشور محل اقامت ،همچنین پروسه شروع کار و تهیه مقدمات در سفارتخانه ها و کنسولگریهای کشور ایران در کشور محل اقامت موکل از اهمیت بسزایی برخوردار است.در واقع تجربه و تخصص وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور باعث به جریان افتادن صحیح کار ،و حصول نتیجه مطلوب می شود.

دفتر وکالت وکیل دادنیک با قریب به 20 سال سابقه در امور حقوقی ایرانیان خارج از کشور در این راه همراه شما خواهد بود.

هشدار :این مقاله حاصل تجارب شخصی وکلای دفتر وکالت ما بوده و با دقت و صرف وقت تهیه گردیده است.لذا با توجه به قانون کپی رایت هر گونه کپی برداری در سایت ها یا سواستفاده از نام ما، پیگرد قانونی دارد.

       

 

۵
از ۵
۲۰۷ مشارکت کننده
راشل گفت:
عالی ممنون. میخواستم بدونم اگر با همسرم توافق کنیم مدت کوتاه تر میشه ؟ اگر خارج از کشور اموالی به من بدهد ایران حساب می شه ؟
    مدیریت گفت:
    با سلام
    راشل عزیز درر صورت توافق پروسه بسیار کوتاه خواهد شد درمورد قسمت دوم پرسش شما بله تحت شرایطی امکان پذیر است

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​