وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

وکیل جعل اسناد

وکیل جعل اسناد

وکیل جعل اسناد

 

 

وکیل جعل اسناد ؛ جرم جعل و استفاده از سند مجعول

 با توجه به اینکه جرم جعل از جمله جرایمی است که از ابتدای کار ،دقت و حساسیت بسیاری را می طلبد و تخصص و تجربه در پیشبرد پرونده بنفع شاکی نقش بسزایی را ایفا می نماید ، لذا بهتر است از ابتدای امر، موضوع را توسط وکیل کیفری جرم جعل پیگیری نمایید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن به نتیجه برسید. در واقع می توان گفت که بهره گیری از وکیل پایه یک دادگستری که تخصص و سابقه کاری بالا در زمینه جرایم جعل و استفاده از سند مجعول دارد، از انحراف پرونده  جلوگیری کرده  و سبب می شود که موضوع  با اتخاذ بهترین راه حل به نتیجه مطلوب برسد.

 

دفتر وکالت وکیل دادنیک با قریب به 20 سال سابقه فعالیت حقوقی و کیفری در زمینه جرم جعل و سند مجعول می تواند در این زمینه یاری گر و همراه شما باشد.

 

مطالب این صفحه: 

 

1- جرم جعل چیست؟ 

2- شرایط تحقق جرم جعل 

3- جرم جعل در قانون 

4- مجازات جرم جعل و استفاده از سند مجعول

5- استفاده از سند مجعول 

6- جعل در فتوکپی 

7- جرم جعل سند عادی 

8- جعل چک و امضای چک

9- جعل مهر و امضای اشخاص

10- تفاوت جرم جعل و جرم استفاده از سند مجعول 

11- جرم جعل قابل گذشت است ؟

12- نحوه طرح دعوای جرم جعل 

13- هزینه وکیل جعل اسناد

 

 

1- جرم جعل چیست؟ 

اعمال دستکاری و تغییر و خدشه در اسناد و نوشته ها به قصد خلاف واقع نشان دادن امری و کسب سود ،جعل نامیده می شود.امروزه حجم کثیری از پرونده های کیفری را شکایت جعل و استفاده از سند مجعول تشکیل می دهند که در صورت اثبات ،شخص مرتکب جرم جعل را با مجازات حبس،جزای نقدی و جبران خسارت مواجه می نماید.با توجه به اینکه این جرم در زمره جرایم غیر قابل گذشت محسوب می گردد ،در این مقاله به بررسی کامل آن طبق قوانین و رویه های جدید دادسراها و دادگاه های کیفری در سال 1401 و نقش وکیل کیفری جعل می پردازیم.

 

جعل به معنای هرگونه تغییر و تحول در اسناد ،نوشته ها و هر چیزی است که سبب شود مفاد آنها را  با دروغ و تزویر ،خلاف حقیقت نشان دهد. در حقیقت جعل،  دادن اعتباری دروغین به چیزی است که اصالت آن را گرفته اند. به همین دلیل،روند ساخت و تغییر و تطبیق اشیا و اسناد با قصد فریب و کسب سود را جعل می نامند.

 

2- شرایط تحقق جرم جعل :

 

برای صورت گرفتن جرم جعل  وجود 3 رکن اصلی ضروری است  :

 1-  عنصر مادی از جمله ساختن،دست بردن ،مخدوش کردن ،خراشیدن و .....اسناد و مدارک و مهرو نوشته

 2- عنصر قانونی  مواد 523 الی 542 قانون مجازات اسلامی 

 3- علم و عمد شخص مرتکب با قصد ورود ضرر 

 

3- جرم جعل در قانون 

 در ماده 523 قانون مجازات مصوب 1392/2/1مقرر می دارد که :" جعل و تزویر عبارت است از ساختن نوشته یا ساختن مُهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی و خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشتة دیگر یا به کاربردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این موارد ذکر شده در فوق، می باشد."

 قانونگذار  در ماده قانونی فوق الذکر مصادیق جعل و تزویر را ارائه نموده است و تعریفی مصداقی نموده است .بنابراین اگر فرد مرتکب هر گونه اعمال مانند اعمال ذکر شده در ماده 532 را بقصد تقلب و تزویر انجام دهد و به شکلی متقلبانه کوشش کند تا به این اعمال اصالت دهد ،حتی اگر آن را استفاده نکند باز هم مرتکب جرم جعل و مستوجب مجازات است.

 

4- مجازات جرم جعل و استفاده از سند مجعول

طبق ماده 536 قانون مجازات اسلامی اسلامی مصوب 1392  :"هرکس در اسناد یا نوشته های غیررسمی جعل یا تزویر کند و یا با علم به جعل و تزویر  از آن اسناد استفاده کند، علاوه بر جبران خسارت به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد "

 

5- استفاده از سند مجعول 

  بنا به گفته وکیل جعل اسناد ،صرف ارتکاب جعل ، جرم بوده و در صورت استفاده از آن، مجازات دیگری تحت عنوان استفاده از سند مجعول دارد.لذا اگر مرتکب ،هم جعل نماید و هم خود آن را استفاده کند، مرتکب دو بزه جداگانه شده است .لذا جرم استفاده از سند مجعول ،جرمی مطلق بوده که لزوما ورود ضرر شرط تحقق آن نیست بلکه صرف قابلیت اضرارکافی است.یعنی صرف به كار بردن ، صرف تسليم ، صرف ارائه ،  صرف انتشار ،صرف  واگذار نمودن ، صرف استعمال ، موجب تحقق اين جرم مى گردد.یعنی اگر فرد بیان کند که ضرری به کسی وارد نشده باز هم جرم صورت گرفته و مشمول مجازات جعل است.

 

6- جعل در فتوکپی 

 جعل در چيزى قابل تصور است كه خود آن ساختگى و تقلبى نباشد،یعنی ماهیتا دارای اصالت باشد.از آنجا که فتوکپی و تصویر  به تنهایی دارای اصالت و اعتبار نمی باشند در نتیجه باید گفت که جعل در فتوكپى سند و يا تصوير سند ،  قانونا جرم جعل نيست و مجازات جعل شامل آن نمی گردد.

 

7- جرم جعل سند عادی 

برای اینکه نوشته ای سند محسوب شود نیازی نیست تا حتما بطور رسمی تنظیم شده باشد. بلکه باید آن نوشته صرفا قابلیت استناد داشته باشد .مثلا فردی به دیگری مبلغی قرض میدهد و درقبال آن ،اقدام به اخذ نوشته ای با امضا شخص بدهکار مینماید که درواقع رسید محسوب می شود و این نوعی سند است .

بنابراین هر گونه دست بردن و مخدوش کردن سند عادی همچون وصیت نامه ی عادی ، هر گونه رسید، رسید پرداخت اجاره بها ،قراردادهای خرید و فروش املاک (مبایعه نامه )،قولنامه که در دفاتر املاک تنظیم می شوند یا قراردادهای سرقفلی عادی هم میتواند جرم جعل را محقق نماید.

 

8- جعل چک و امضای چک

 مطابق با ماده 523 قانون مجازات اسلامی ، جعل چک و یا هر گونه دستکاری وجعل امضا چک ،جرم جعل تلقی می گردد. و مجازات آن ،علاوه بر جبران خسارات وارده ، حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی 3 تا 12 میلیون ریال خواهد بود.

 

9- جعل مهر و امضای اشخاص

 هر گونه دستکاری ،ایجاد خدشه ،ساخت مهر و شبیه سازی امضای اشخاص با تقلب و تزویر ، جرم جعل تلقی می گردد و طبق قانون کیفری(ماده 536ق.م.ا) ، مجازات جعل مهر و امضای اشخاص عادی ، حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی می باشد.

 

 

10- تفاوت جرم جعل و جرم استفاده از سند مجعول 

در موارد جعل اسناد، جاعل مبادرت به ساختن یک نوشته یا سند اعم از رسمی یا عادی می کند. مثلاً به ساختن یک شناسنامه، گواهی نامه، گذرنامه، دانشنامه، اجاره نامه، وصیت نامه، قولنامه، و مانند اینها دست می زند. اما جرم جعل و استفاده از سند مجعول معمولا با هم اتفاق می افتد یعنی جاعل هم تغییر و دگرگونی اسناد را انجام می دهد و هم آن را بقصد ورود ضرر به مالک سند اصیل بکار میبرد .لذا دراکثر موارد میتوان گفت که این دو جرم با هم همزمان رخ میدهد .

 

11- جرم جعل قابل گذشت است ؟

جرم جعل از جمله جرمهای غیر قابل گذشت است ،البته استثنایی هم وجود دارد که اگر این جعل نسبت به اسناد عادی صورت گرفته باشد ،با گذشت شاکی،قابل گذشت محسوب می گردد.

 

12- نحوه طرح دعوای جرم جعل 

 در گام اول شخص شاکی باید با کلیه مدارک ،ادله و شواهد به دفتر خدمات قضایی مراجعه نماید و نسبت به طرح شکایت خود اقدام نماید. دادسرای محل وقوع جرم صالح به رسیدگی میباشد و اما در مورد مدارک باید اصل مدرک یا سند که ادعای جعل ان را دارید ارائه نمایید و تقاضای کارشناسی کنید و اطلاعات لازم در مورد مشتکی عنه (مرتکب جعل) و مشخصات وی را به بازپرس مربوطه اعلام نمایید. در صورت صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه کیفری ارجاع می شود.نظر به بحث تخصصی بودن جرم جعل و حساسیت آن توصیه می شود قبل از اقدام با وکیل متخصص جرم جعل مشاوره بنمایید.

 

13- هزینه وکیل جعل اسناد

جرم جعل در دسته شکایات کیفری است که تجربه ،تخصص و سابقه کاری وکیل کیفری نقش بسزایی در رسیدن به نتیجه مطلوب ایفا می نماید ،در نتیجه هزینه وکیل را نوع پرونده و فاکتورهای فوق الذکر تعیین می نماید.

بهترین راه انتخاب وکلای حرفه ای و مجرب است تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن به نتیجه مورد نظر برسید.

 

تماس در واتس آپ

 

 

 

۵
از ۵
۳۲۷ مشارکت کننده
شاد مهر گفت:
با تشکر از مقاله خوب شما.. یک مورد دارم نیاز به مشاوره..در مورد جعل سند
شیرزاد گفت:
با سلام.. آیا می توانم مدارکم را جهت بررسی برای شما واتس آپ بکنم ؟ خارج از کشور هستم
    مدیریت گفت:
    سلام وقت بخیر
    بله کارشناس دفتر شما رو راهنمایی خواهد کرد
زهره گفت:
با سلام.. آیا شما به اصل سند نیاز دارید.. جهت اقدام برای جعل سند ؟
    مدیریت گفت:
    با سلام
    برای اقدام جهت شکایت جعل اسناد حتما اصل سند لازم هست
مراد گفت:
من امریکا هستم .. آیا برای جعل سند می توانم به شما وکالت بدهم؟ با تشکر
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    در خدمتتون هستیم در قدم اول با دفتر تماس بگیرید که دلایل و مدارک شما بررسی شود

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​