وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

وکالت در طلاق

وکالت در طلاق

 وکالت در طلاق 

 

وکالت در طلاق یا حق طلاق چیست؟

 وکالت در طلاق  یا حق طلاق  بدان معناست که زن با داشتن حق طلاق می تواند در دادگاه به نیابت از شوهر خود طلاق بگیرد. در شرایطی که طلاق یک طرفه برای خانم ها در قانون ما دشوار است  حق طلاق با اهمیت می باشد. به همین دلیل بسیاری از خانمها علاقه به گرفتن وکالت در طلاق یا در اصطلاح عامیانه حق طلاق از شوهرشان را دارند تا در صورت اقدام برای جدایی، به بن بست قانون برنخورند.

 

مطالب این صفحه:

1-حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟

2- نکات مهم وکالت در طلاق چیست ؟

3-وکالت در طلاق با وکیل پایه یک دادگستری

4- آیا زن با داشتن حق طلاق می تواند مهریه بگیرد؟

5-مراحل طلاق با حق طلاق چطور است؟

 

1-حق طلاق یا وکالت در طلاق چیست؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی ایران،حق طلاق با مرد است و زنان تحت شرایط خاصی مثل عسروحرج می توانند از دادگاه صدور حکم طلاق را درخواست کنند که در واقع کار راحتی نیست. اما در جامعه ما اصطلاحی به نام حق طلاق برای زن وجود دارد که در واقع همان وکالت در طلاق است .به این معنا که مرد میتواند برای اجرای حق طلاق خود به هرشخصی وکالت دهدحتی به همسرش .به عبارت دیکر مرد میتواند به زنش وکالت دهد تا از طرف مرد، خودش را مطلقه کند.البته لازم به تاکید است که زوج میتواند به هر شخصی مانند برادر ،پدر و دوست ...هم وکالت مذکور را بدهد.

 

 این وکالت حق طلاق به 2 صورت داده می شود :

 

1- به صورت شرط ضمن عقد : هنگام عقد در سند ازدواج با تمام جزییات نوشته می شود.

2- به صورت وکالت در دفترخانه :مرد در دفتر اسناد رسمی به همسرش وکالت رسمی در طلاق را می دهد وزن وکیل مرد می شود تا طلاق را در پروسه قانونی انجام دهد.در مورد ایرانیان خارج از کشور هم اینکار از طریق مراجعه مرد به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت یا سامانه میخک انجام می شود.

 

 2-  نکات مهم وکالت در طلاق چیست ؟

لازم است که متنی که دردفترخانه یا هنگام عقددرسند ازدواج تنظیم میشود دارای شرایط و بندهایی باشد که اجرای طلاق را میسر گرداند. متاسفانه رویه دادگاه ها در بررسی این نوع وکالت بسیار سخت گیرانه است وبا توجه به اینکه  برخی وکالتنامه ها ناقص نوشته شده اند زمانی که زن بخواهد اقدام کند به نتیجه نمی رسد و دادگاه وکالت ناقص را قبول نمیکند.در صورت هر گونه سوال یا مشکل دراین رابطه میتوانید با دفتر وکالت وکیل دادنیک تماس بگیرید تا شما را بهتر راهنمایی کنیم.

 

شرایط مهم و ضروری که حتما لازم است در وکالتنامه طلاق قید شود عبارتست از :

 

1- وکالت بهتر است بلاعزل باشد.

2- حق توکیل به غیر در آن ذکر شود.

3-حق اسقاط در تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی قید گردد.

 

 دیگرنکات مهم وکالتنامه :لازم به ذکر است که این وکالت می تواند بلاعزل یا قابل عزل و یا حتی مدت دار باشد و در هر صورت بستگی به شوهر دارد که چه نوع وکالتی را به همسرش می دهد.ضمنا آنچه که اعطای وکالت باید حتما به آن توجه کنید بحث حدود اختیاراتی هست که به وکیل(زن) می دهید یا از موکل (مرد)دریافت می کنید. به عنوان مثال مرد می تواند در وکالت قید نماید که طلاق با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن صورت بگیرد و حق قبول بذل را به همان میزان مقرر نماید.خانم هم باید توجه کند که در وکالتنامه حق مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق، حق تعیین داور و سلب حق ضم وکیل و امین...را داشته باشد .همچنین آقایان توجه کنند که در زمینه مسایل مالی هم در وکالتنامه حتما تعیین تکلیف نمایند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

بهتر است که خانم در همان دفترخانه بهمراه وکالتنامه، از شناسنامه و کارت ملی زوج هم ،کپی برابر اصل تهیه کند.

فراموش نکنید که قبل از تنظیم این وکالتنامه با وکیل متخصص این حوزه مشورت کنید.

 

3- انجام وکالت طلاق با وکیل پایه یک دادگستری

همانطور که در مقاله طلاق توافقی  اشاره کردیم  طبق قانون ،زن  میتواند با وکالتنامه رسمی طلاقی که از همسرش گرفته اقدام به طلاق نماید ولی برای انجام حق طلاق یا همان وکالت درطلاق  حتما باید به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کند چرا که نمی تواند به صورت مستقیم از جانب شوهر برای انجام وکالت طلاق در دادگاه خانواده اقدام نماید.وکیل طلاق با توجه به حدود اختیارت و مندرجات وکالتنامه ،با وکالت غیرمستقیم از طرف مرد نسبت به انجام طلاق اقدام خواهد کرد.در انجام وکالت طلاق با وکیل دادگستری نیازی به حضور شوهر نیست و خانم هم از جانب خودش در دادگاه حضور دارد .البته خانم هم  در صورت گرفتن وکیل از طرف خود، نیازی به حضور در دادگاه ندارد.

 

4- آیا زن با داشتن حق طلاق می تواند مهریه بگیرد؟

همانطورکه گفتیم نکته بسیار مهم برای انجام حق طلاق ،حدود اختیاراتی است که مرد به زن می دهد. بنابراین خانم میتواند طبق اختیاری که در وکالتنامه طلاق به او داده شده کل یا قسمتی از مهریه را بگیرد یا ببخشد.لذا باید حتما ذکر شود که حق طلاق بابت بخشیدن یا نبخشیدن تمام یا بخشی ازمهریه است تا مشخص شود که  این وکالت در طلاق در ازای بخشیدن یا نبخشیدن مهریه به خانم داده شده است.

 

5- مراحل طلاق با حق طلاق چطور است؟

اولین مرحله اقدام به ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات قضایی است.بعد از تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ ،همراه با وکیل همسرتان به دادگاه مراجعه می کنید سپس دادکاه اقدام به رسیدگی و صدور رای خواهد کرد.در صورتی که دادگاه دلایل و مدارک را بپذیرد اقدام به صدور حکم طلاق می کند که باید با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق  هر طرف آن را امضا و ثبت نمایند.در وکالت طلاق خانم وکالتا از طرف همسر و اصالتا از طرف خود بشرط داشتن اختیارات کافی و جامع در وکالتنامه طلاق ،میتواند در دفتر رسمی طلاق حاضر شود و طلاق را ثبت نماید.

توجه کنید که مندرجات حق طلاق محضری و اقدام صحیح به انجام وکالت در طلاق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است لذا قبل از اقدام برای طلاق حتما مشاوره حقوقی بگیرید تا بهترین اقدام را برای انجام طلاق  انتخاب نمایید و از صرف هزینه و اتلاف وقت و تضییع حقوقتان جلوگیری نمایید.

 

بیشتر بخوانید و بدانید 

  بهترین وکیل طلاق توافقی

بخشنامه جدید طلاق توافقی

 

۵
از ۵
۱۲۶ مشارکت کننده
الهام گفت:
با سلام
ماه پیش طلاقم با وکالت طلاق تمام شد خواستم تشکر کنم از تیم قوی و حرفه ای وکیل دادنیک
لطف و محبت شما رو هیچ وقت فراموش نمی کنم خیلی ممنونم
    مدیریت گفت:
    سلام و عرض ادب
    با تشکر از اظهار لطف شما
نوری گفت:
سلام
در سند ازدواج وکالت طلاق دارم. میتونم بدون رضایت شوهرم اقدام کنم ؟
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    بله اگر وکالت در طلاقی که در سند ازدواج اومده کامل و با جزییات کامل باشد قابل اعمال هست
ذاکری فرد گفت:
عرض سلام و ادب دارم خدمت تیم حرفه ای وکیل دادنیک
از سعه صدر ، نظم و پاسخگو بودن شما بسیار سپاسگزارم. خدمت خانم صفائی هم عرض کردم قبلا که بندرت ممکن هست چنین سیستم حرفه ای و مسئولی را در ایران پیدا کرد . با سپاس فراوان
ذاکری فرد
شیدا گفت:
وکالت طلاق دارم. سریعترین طلاقذچقدر طول میکشه ؟
محمد گفت:
سلام
وکالت در طلاق به خانمم دادم. چطور می تونم باطلش کنم ؟
فردوس گفت:
شوهرم وکالت در طلاق داده ، چطور می تونم طلاق بگیرم ؟ جلسات مشاوره چی هست ؟ ممکن هست بگید چطوری میشه انجامش داد ؟
مهریه رو تو همون دفترخونه بخشیدم باز هم باید مشاوره و دادگاه برم ؟

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​