وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

نکات کلیدی چک صیادی در معاملات

 چک صیادی

 

                 نکات کلیدی چک صیادی در معاملات  

 

در حال حاضر با توجه به کمرنگ شدن تدریجی چکهای قدیمی و لزوم استفاده از چکهای صیادی در معاملات و مبادلات بازار و تجارت ،افراد در خصوص ثبت این چکها با مشکلات عدیده ای در خصوص معاملات و قراردادهای ملکی و تجاری خود قرار گرفته اند.عدم ثبت یا اخذ تاییدیه برای این چکها به دلیل آشنا نبودن دارندگان چک ممکن است سبب از بین رفتن سرمایه و زندگی آنان گردد.لذا دانستن اصول کارکردن با این چکها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

 ۱- چک صیادی چیست ؟

۲-نکات مهم چک در قراردادها 

3-چطور چک صیادی ضمانت را بنویسم؟

 

 

چک صیادی چیست ؟

چک صیادی به چکهای جدید متحد الشکل گفته می شود. مشخصه این چکها رنگ بنفش و کد شناسه ۱۶ رقمی در بالای چک سمت چپ است . این چکها بدون ثبت و تایید در سامانه صیادی چک ، اعتبار  اسناد تجاری  را نخواهند داشت.لذا ثبت و تایید این چکها الزامی است .

 

 ۲- نکات مهم قراردادهای جدید با چک صیادی 

چکهای صیادی برخلاف چک های قدیمی ساز و کار سخت گیرانه تری دارند که عدم رعایت آن ها سبب خارج شدن چک از مزایای اسناد تجاری شده و دارنده را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

از این رو ، در زمینه تنظیم قراردادهای جدید ملکی یا تجاری که وسیله پرداخت چک های صیادی هستند لزوم توجه به نکات قانون چک صیادی  بسیار ضروری است.

نکته اول :در معاملات خود زمانی که قراردادی منعقد می کنید که طرف مقابل قرار است وجه را از طریق چک جدید صیادی پرداخت نماید برای اینکه از عدم ثبت چک از طرف فروشنده خودداری نمایید باید در قرارداد ضمانت اجرای عدم ثبت چک را ذکر کنید.

 

نکته دوم : برای عدم پرداخت چک هم حتما ضمانت قید نمایید تا دچار مشکلات عدم پرداخت چک و گرفتاریهای پس  از آن نشوید.

دفتر وکیل دادنیک در زمینه تنظیم قراردادهای معاملاتی می تواند شما را راهنمایی کند.وکیل ملکی با سابقه و تخصص تنظیم قراردادهای ملکی و تجاری  آینده قانونی قراردادها را امن تر خواهدنمود.

 

۳-چطور چک‌ صیادی ضمانت صادر کنم ؟

برای صدور چک صیادی برای مواردی مثل چک ضمانت ، چک تخلیه  نخست  صادر کننده چک باید وارد سامانه ثبت چک صیادی شود و در فیلد بابت ، بابت ضمانت ، تخلیه یا قرض الحسنه را قید نماید .

فراموش نکنید که چکهای صیادی ضمانت یا تخلیه، برخلاف چکهای قدیمی باید حتما تاریخ داشته باشند وگرنه در سامانه قابل ثبت نیستند.می توانید تاریخ را تاریخ پایان قرارداد یا تعهد بزنید.

نکته بسیار مهم برای دارنده چک : توجه کنید که در زمان تایید چک در سامانه نوشته ، مبلغ و تمام مندرجات چک را اول دقیق خوانده ، سپس تایید نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

مثلافرض کنید صادرکننده در چک صیادی فیلد بابت قرض الحسنه را در سامانه ثبت کرده که در نتیجه در آینده بعنوان یک اماره برای نپرداختن وجه چک به آن استناد می نماید.

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​