وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

وکیل چک برگشتی |توقیف فوری اموال

 

.

صفر تا صد چک صیادی

 وکیل چک  برگشتی

 

دفتر وکالت وکیل دادنیک با قریب به دو دهه سابقه به طور تخصصی در زمینه چک برگشتی /وکیل چک برگشتی/برگشت و اجرا چک توقیف اموال چک برگشتی  طبق جدیدترین قوانین و بخشنامه های جاری کشور فعالیت می کند.

 

مطالب این صفحه :

1- چک برگشتی صیادی چیست ؟

2- اعتبار سنجی و استعلام چک

3- روش های  ثبت  و تایید چک چیست ؟

4- آیا چک های قدیمی هنوز اعتبار دارند؟

5- چک صیادی را چگونه برگشت بزنم ؟

6- چک برگشتی را چگونه اجرا بگذارم ؟

7- توقیف اموال چک برگشتی 

8- انتخاب وکیل چک برگشتی

9- آیا می توان وجه چک صیادی ثبت نشده را مطالبه کرد ؟ 

10- هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل 

11- تامین خواسته چک صیادی ثبت نشده 

12- خدمات دفتر وکالت وکیل دادنیک 

 

1- چک برگشتی صیادی چیست ؟

طبق قانون جدیدچک ۱۴۰۰ بمنظور کاهش صدور چک بلامحل و بالابردن امنیت فضای معاملات چک صیاد جایگزین چک‌های قدیمی شده است. چک‌های صیاد به صورت متحدالشکل به رنگ بنفش بوده و دارای شناسه ۱۶ رقمی  در سمت چپ و بالای چک می باشند و عبارت « کارسازی این چک منوط به ثبت آن در سامانه صیاد است» در پایین آن درج شده است.
شناسه۱۶ رقمی چک صیادی مزیتی است که جهت استعلام حساب صادرکننده چک برای دریافت کننده چک ایجاد شده است.

 

نکته بسیار مهم  ویژگی چک های صیادی :

 برای بهره مندی از مزایای سند تجاری ، چکهای صیادی باید در سامانه صیادی ثبت و تایید شوند وگرنه از طرف بانک قابل پرداخت نیستند .طبق تبصره یک ماده 21 قانون صدور چک "بانکها مکلفند از پرداخت وجه چکهای صیادی ثبت نشده خودداری نمایند."بعلاوه این چکها قابل صدور در وجه حامل نیستند و حتما باید در وجه شخص معینی صادر شوند تا قابلیت ثبت در سامانه صیادی را داشته باشند.بنابراین سه فرایند اصلی در جریان صدور چک صیادی باید انجام شود :

 

  • 1-  ثبت چک توسط صادر کننده در سیستم سامانه صیاد 
  • 2- تایید چک توسط دارنده چک در سیستم بانکی
  • 3- ثبت انتقال چک توسط دارنده در صورت انتقال به شخص ثالث

 

2- اعتبار سنجی و استعلام چک:

توجه داشته باشید که طبق تجربه و توصیه وکیل چک برگشتی ، بمنظور شناسایی افراد بدحساب و خودداری از معامله با آنان، بهتر است با استفاده از ساز و کارهای پیش بینی شده ،میزان اعتبار صاحب حساب را چک نمایید. لذا حتما قبل از اخذ چک صیادی با استفاده از شناسه یکتای چک با سه روش از اعتبار چک و صادر کننده اطمینان حاصل کنید:

  • 1- استعلام چک از سامانه بانک مرکزی
  • 2- ارسال شناسه یکتا از طریق پیامک 701701
  • 3- توسط اپلیکیشن های بدون هزینه مانند ساد

 

3- روش های  ثبت  و تایید چک چیست ؟

بعد از اعتبار سنجی و اطمینان از اینکه صادر کننده ،چک برگشتی ندارد از صادر کننده بخواهید چک را در سامانه ثبت کند و قبل از ثبت چک از دریافت آن خودداری نمایید.

۱لف ) استفاده از اینترنت بانک : تمامی بانکهای صادر کننده چک صیادی در اینترنت بانک خود ، آیکون ثبت چک صیادی را قرار داده اند.شما برای استفاده از این روش ، باید اینترنت بانک خود را فعال کنید .

ب)استفاده از اپلیکیشن اختصاصی سامانه صیاد (ساد۲۴):این اپلیکیشن بصورت اختصاصی توسط خود سامانه صیادی طراحی شد.شما می توانید با مراجعه به وب سایت بانک ملی www.Bmi.ir  ، اپلیکیشن ثبت را روی موبایل خود نصب نمایید.                 

ج)از طریق دستگاه خودپرداز بانکی: بعضی بانکها امکان ثبت و تایید چک صیادی را بر دستگاه خودپرداز بانک خود فراهم کرده اند.بدین ترتیب که به خودپرداز بانکی که چک صیاددارید مراجعه کنید .کارت همان بانک را وارد کنید .دکمه سایر خدمات را بزنید ->سپس دکمه چک های صیادی را می زنید -> شناسه ۱۶ رقمی بالای چک را وارد می کنید -> در صورت درست بودن اطلاعات دکمه تایید را می زنید .

نکته : برای ثبت چک حتما باید کارت و دسته چک و خودپرداز  بانک یکی باشند .اما برای تایید فقط کافیه کارت و خودپرداز یکی باشند.

د) استفاده از اپلیکیشن های مجاز پرداخت 

ه) از طریق پیامک : این روش مخصوص چک های زیر پانزده میلیون تومان است و هزینه دارد. بدین صورت که -> * کدملی*مبلغ*تاریخ سررسید*شناسه صیادی چک* کدملی صادرکننده *۳* را به شماره 4040701701 را پیامک میزنید.

 

4- آیا چک های قدیمی هنوز اعتبار دارند؟

با توجه به ورود چک های جدید صیادی و مزایای  این دسته از چکها نسبت به دسته چک های قدیمی ، بانک مرکزی در حال جمع آوری دسته چک های قدیمی است ولی طبق نظر وکیل چک، در حال حاضر این دسته چک ها هنوز اعتبار دارند و نیازی به ثبت هم ندارند.

به عبارت دیگر،تا زمان پایان دسته چکهای قدیمی و اعلام رسمی بانک مرکزی در محدودیت استفاده از این چکها ،کارسازی آنها در شبکه بانکی به نحو سابق ادامه خواهد یافت.

 

5- چک صیادی را چگونه برگشت بزنم ؟

 برای برگشت زدن چک،به بانک مراجعه کنید و پس از عدم موجودی حساب ، گواهی عدم پرداخت چک را دریافت نمایید.دقت داشته باشید که همراه با گواهی عدم پرداخت، کد رهگیری گواهی عدم پرداخت چک را هم دریافت نمایید.

نکته مهم  چک برگشتی صیادی :در چکهای صیادی ، اگر موجودی حساب کافی نباشد بعنوان مثال شما یک چک ده میلیون تومانی دارید و موجودی حساب فقط ۵ میلیون است ، می توانید نسبت به  بقیه طلب خود از بانک درخواست کنید که از سایر حسابهای انفرادی آن شخص در همان بانک ، طلب را پرداخت کنند.

 

6- چک برگشتی را چگونه اجرا بگذارم ؟

دارنده چک برگشتی می تواند در صورت عدم موجودی حساب صادر کننده چک از طریق گواهی عدم پرداخت چک نسبت به وصول چک و توقیف اموال شناسایی شده ی صاحب حساب اقدام نماید.در اینصورت برای پس از ثبت دادخواست و در مرحله اجرا،اجراییه صادر و خوانده ملزم می شود که ظرف مدت 10 روز برای پرداخت وجه چک اقدام نماید.

 

7- توقیف اموال چک برگشتی:

همانطور که قبلا گفتیم ،زمانی که دارنده چک در تاریخ سررسید با عدم پرداخت مواجه گردید باید نسبت به اخذ گواهی عدم پرداخت چک اقدام نماید و پس از طی مراحل قانونی و معرفی مال از صاحب حساب،نسبت به دریافت مبلغ چک اقدام نماید.البته در این خصوص وکیل چک برگشتی با تخصص و سابقه در دعاوی چک، می تواند در بازده زمانی کوتاه تر با اتخاذ تدابیر قانونی ،نسبت به شناسایی اموال بدهکار و توقیف سریع اموال وی اقدام نماید.در صورتی که خوانده از پرداخت مبلغ خودداری کند وکیل چک در خواست فوری توقیف اجرایی را مینماید و در تمام مراکز اعم از بانک مرکزی و اسناد و .....نسبت به استعلام و توقیف اموال بدهکار اقدام می نماید.

 

 8- انتخاب وکیل چک برگشتی

علم وکالت دارای حوزه های تخصصی گوناگونی است. وجود تجربه و تخصص کاری وکیل چک ، سبب گام برداشتن صحیح از شروع تا پایان پرونده شده و به نوعی سبب تسریع انجام پرونده و صرفه جویی در هزینه و وقت نیز میگردد.

در واقع یکی از علل مهمی که در حال حاضر ،مراجعات مردم را به وکیل چک زیاد کرده است جزییات حساس کار و در عین حال کاهش رفت و آمد شخصی در دادگاه های گوناگون است که علاوه بر خستگی وسردرگمی ،ممکن است به نتیجه دلخواه هم نرسند.به همین علت انتخاب وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری که در زمینه چک و اجرای آن دارای سابقه و تخصص و تجرب کافی است میتواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

متاسفانه افراد بدحساب و بعضا کلاهبردار راه های فرار از قانون را آموخته و از ناآشنایی زیان دیدگان و قربانیان خود به خوبی سواستفاده می کنند ولی سپردن کار به وکیل چک برگشتی که آگاه از پیچیدگی ها و حساسیتهای کار است و در اجرای چک،وکیل بنام است میتواند از انحراف پرونده به مسیر غلط جلوگیری نماید.

تماس در واتساپ

9- آیا می توان وجه چک صیادی ثبت نشده را مطالبه کرد ؟ 

فرض کنید چک صبادی دریافت نموده اید که در سامانه صباد ثبت نشده در سررسید چک به بانک مراجعه کرده و اگر حساب موجودی نداشت بانک به شما گواهی عدم پرداخت نمی دهد چون چک صبادی ثبت نشده در قانون چک محسوب نمی شود.

لذا برای مطالبه وحه چک ثبت نشده مستقیما به دادگاه مراجعه باید کرد.وکیل چک  نسبت به مطالبه وجه چک و احقاق حق شما اقدام می نماید.

 

10- هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل :

حق الوکاله وکیل برحسب مبلغ چک برگشتی و احتمال توقیف و عدم توقیف اموال برای موکل  بین ۲تا ۱۰ درصد مبلغ مندرج در چک یا سفته متغیر است. علاوه بر آن هزینه دادرسی هم مطابق با اعلام دفتر خدمات قضایی دادگستری هم پرداخت می گردد.

 

11- تامین خواسته چک صیادی ثبت نشده :

همانطور که قبلا تو ضیح دادیم چک ثبت نشده در سامانه چک محسوب نمی شود و مستقیما اجراییه صادر نمی شود، لذا برای توقیف اموال صادر کننده باید حسب مورد خسارت احتمالی به حساب دادگستری واریز گردد تا بتوانید نسبت به توقیف اموال اقدام نمایید.اما در چکی که ثبت شده نیاز له پرداخت هیچ گونه خسارت احتمالی نیست

 

12- خدمات دفتر وکالت وکیل دادنیک 

  • چک برگشتی مستقیما توسط وکیل با سابقه پایه یک دادگستری

  • انجام تمام مراحل از ثبت دادخواست تا اجرا و توقیف اموال

  • حفظ حقوق قانونی موکل

  • مشاوره حضوری و آنلاین با وکیل متخصص چک برگشتی 

  • تنظیم قرارداد حق الوکاله در سامانه ثنا قوه قضاییه

  • پرداخت مرحله ای حق الوکاله 

 

 

 

۵
از ۵
۶۱۶ مشارکت کننده
داود گفت:
سلام چک صیادی رو میشه انتقال بدم ؟
محمد حسین تبریزی گفت:
با عرض سلام و ادب
چک صیادی جلب هم داره ؟ ممنون
    مدیریت گفت:
    سلام و عرض ادب در صورت رعایت تمامی شرایط چک صیادی بله قطعا
عباس اسدی گفت:
مطالب کاملا شفاف و واضح هستند ممنون، میخواستم بدونم برای وصول چک برگشتی میبایست هزینه هایی را پرداخت ؟ چکی به مبلغ ۳۵ میلیون تومان از مشتری گرفتم وبرگشت خورده اگر من با شرایطی بدی که دارم قادر به پرداخت هزینه های تمبر ودادگاه و وکیل نیستم . چگونه میتوانم طلبم را وصول نمایم لطفأ راهنمایی کنید ممنون میشوم
حمید رضا گفت:
یک فقره چک صیادی دارم که صاحب آن از ثبت چک خوداری میکند من در کیش هستم ومبلغ چک ۱۹۹ میلیون تومان میباشد و این چک در واقع مابتفاوت فروش یک واحد میباشد که بصورت مدت دار پرداخت نموده و حالا که نزدیک به تا یخ وصول این چک میباشد پاسخگو نیست و چک را ثبت نمیکند
حمید رضا گفت:
یک فقره چک صیادی دارم که صاحب آن از ثبت چک خوداری میکند من در کیش هستم ومبلغ چک ۱۹۹ میلیون تومان میباشد و این چک در واقع مابتفاوت فروش یک واحد میباشد که بصورت مدت دار پرداخت نموده و حالا که نزدیک به تا یخ وصول این چک میباشد پاسخگو نیست و چک را ثبت نمیکند
    مدیریت گفت:
    با سلام باید مطالبه حقوقی کنید.در صورت نیاز به مشاوره با دفتر تماس بگیرید

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​