وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
رتبه برتر ارائه خدمات حقوقی و بین المللی 

مشاوره آنلاین رایگان

طلاق در آلمان | یکطرفه یا توافقی طبق قانون 2024

 

طلاق در آلمان

طلاق در آلمان ؛ توافقی ؛ یکطرفه طبق قوانین سال 2024

 

طلاق در آلمان مشکلات زیادی را برای ایرانیان مقیم این کشور به همراه دارد. برخورد مضاعف در دادگاه های آلمان برای مسائلی مانند طلاق یا مهریه برای ایرانیان مقیم آلمان می تواند بسیار سخت باشد. در این مقاله سعی کردیم نحوه انجام این کار را ببینیم. طلاق در آلمان شرایط درخواست طلاق طبق قوانین ایران بدون حضور در ایران طبق قانون 2024 و مهریه در آلمان.

 

طلاق طبق قانون کشور آلمان

طلاق در آلمان یک فرآیند قانونی است که به ازدواج پایان می دهد و می تواند توسط هر یک از زوجین آغاز شود .این طلاق به تایید دادگاه نیاز دارد. زمینه های طلاق در آلمان  عبارتند از :

  • یکی از همسران، همسر دیگر را رها کرده است.
  • یکی از زوجین حداقل به سه سال حبس محکوم شده است.
  • یکی از همسران بیمار روحی و روانی دارد.
  • اگر زوجین بعلت اختلافات، حداقل یک سال از هم جدا زندگی می کنند.

پس از ارائه دادخواست طلاق، دادگاه تاریخ رسیدگی را تعیین می کند. در جلسه دادرسی، قاضی عوامل زیر را در نظر می گیرد

  • وضعیت حضانت فرزندان
  • وضعیت درآمد زوجین
  • دارایی زوجین

سپس قاضی در مورد طلاق و وضعیت حضانت فرزندان ، تقسیم اموال و نفقه همسر ، تصمیم گیری می کند.

توجه داشته باشید که :اگر زوجین حداقل یک سال از هم جدا از هم زندگی کرده باشند، می توانند بدون استناد به دلایل جدایی ، تقاضای طلاق کنند. این طلاق به عنوان ""طلاق توافقی " شناخته می شود.

روند طلاق در آلمان می تواند پیچیده و زمان بر باشد. اگر قصد طلاق دارید، مهم است که از یک وکیل واجد شرایط کمک بگیرید.

 

مراحل طلاق در آلمان

  1. جدایی (Trennungsjahr): طبق قانون آلمان، زوجین باید حداقل یک سال از یکدیگر جدا زندگی کنند تا بتوانند طلاق بگیرند. در این مدت، آنها می توانند به طور جداگانه زندگی کنند یا در یک خانه با مدیریت جداگانه زندگی مشترک داشته باشند.
  2.  درخواست طلاق: پس از اتمام یک سال جدایی، هر یک از زوجین می تواند درخواست طلاق دهد. این درخواست باید به دادگاه خانواده محل زندگی ارائه شود.
  3.  دادرسی: در جلسه دادرسی، هر یک از زوجین فرصتی برای ارائه دلایل خود برای طلاق و توافق در مورد مسائل مربوط به حضانت فرزندان، تقسیم اموال و نفقه دارند.
  4.  حکم طلاق: اگر دادگاه دلایل طلاق را کافی بداند، حکم طلاق صادر می کند. این حکم قابل تجدید نظر است.

 

نکات مهم طلاق در آلمان:

1-هر دو نفر، باید وکیل داشته باشند. 
2-دادگاه در مورد حضانت فرزند، نفقه فرزند، نفقه همسر و تقسیم دارایی بر اساس شرایط شخصی هر خانواده، تصمیم گیری خواهد کرد.
4-پروسه طلاق ممکن است تا یک سال طول بکشد.


اگر قصد طلاق را دارید، مهم است که از شرایط و مراحل قانونی در آلمان آگاه باشید. یک وکیل واجد شرایط می تواند به شما در درک حقوق و گزینه های خود کمک کند و شما را در فرآیند طلاق راهنمایی کند.

 

در صورتیکه راجع به نحوه انجام طلاق نیاز به راهنمایی دارید ، برای  مشاوره رایگان کلیک کنید

 

طلاق در آلمان برای ایرانیان:

ازدواج، طلاق و انحصار ارث ایرانی در هر کجا که اتفاق بیفتد باید طبق قوانین ایران انجام شود تا در ایران معتبر باشد، مثلاً زوج های ایرانی، مگر اینکه طبق قوانین ایران طلاق خود را در این کشور ثبت کنند، همچنان زن و شوهر محسوب می شوند. و وظایف و تعهدات آنها در قبال یکدیگر در این مورد باقی می ماند، احتمال طرح دعوی یکی از آنها علیه دیگری و ایجاد مشکلات حقوقی برای طرف مقابل مانند تمدید گذرنامه، ممنوعیت سفر، عدم ثبت ازدواج دوم و ارث. . لذا توجه داشته باشید که علاوه بر طلاق طبق قوانین آلمان، ثبت طلاق طبق قوانین ایران نیز ضروری است.


نکته مهم: در مواردی مانند وضعیت اقامت یا سایر شرایط، نیازی به انجام طلاق در آلمان نیست و تنها با شرایط خاصی می توانید در ایران اقدام به طلاق نمایید.
 

 

1- نحوه انجام طلاق توافقی در آلمان چگونه است؟

 

اگر طلاق در آلمان به صورت توافقی باشد به دو شکل قابل انجام است :

 

  • راه اول: در صورتیکه طلاق توافقی را در آلمان انجام داده اید ، رای دادگاه +مدارک شناسایی + گواهی صیغه شرعی در مرکز اسلامی برای ثبت طلاق کافیست. در این صورت هر دو شما برای طی مراحل اداری  به کنسولگری مراجعه می کنید و طلاق بعد از گذشت 100 روز ثبت می شود.

 

انجام این امر مستلزم تعیین وقت از کنسولگری آلمان می باشد.ضمنا طبق رویه جدید در سالهای اخیر، قبل از دریافت وقت از کنسولگری، در ابتدا یکی از زوجین می بایست در سامانه میخک ، درخواست ثبت طلاق را به صورت آنلاین انجام داده باشد.بعد از اینکه در این سامانه مدارک مورد نیاز ارائه شد، یک کد رهگیری برای افراد فرستاده می شود که با داشتن این کد می توانند به سرکنسولگری فرانکفورت ،مونشن ، مونیخ یا هامبورگ مراجعه کنند.

در این نوع درخواست طلاق ،زن و مرد،هر دو ،باید مقیم آلمان باشند و به صورت حضوری مدارک خود را به سرکنسولگری ارائه دهند.این فرایند سخت و زمانبر است.

 

  • راه دوم:راه بهتر این است که از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه، به یکی از بستگان یا به طور مستقیم به وکیل دادگستری ایران ،وکالت برای انجام طلاق توافقی را بدهید.وکیل پس از تایید وکالتنامه در وزارت امورخارجه، طلاق را طبق توافقات زن و شوهر، انجام و در دفترخانه ثبت می کند.در این صورت نیازی به حضور شما در ایران نیست.

 

  • راه سوم: راه کوتاه تر و سریعتر هم ،اقدام از طریق سامانه ثنای قوه قضاییه هست. اگر تاکنون در این سامانه،ثبت نام نکردید در حال حاضر امکان ثبت نام برای شما از خارج کشور هم فراهم شده است .در این صورت می توانید بدون نیاز به مراجعه به سفارتخانه ، در سامانه قوه قضاییه ،به وکیل دادگستری برای انجام طلاق وکالت دهید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی دارید یا به مشکل برخوردید با ما تماس بگیرید.

 

2-  اگر مرد متقاضی طلاق باشد:

  • راه اول: مرد می تواند رای طلاق را از دادگاه آلمان بگیرد سپس ، با ثبت درخواست اولیه و تعیین وقت در سامانه میخک ومراجعه حضوری به سرکنسولگری و ارائه مدارک لازم ، درخواست خود را ثبت می کند.مراحل این طلاق توسط سرکنسولگری به زن اطلاع داده می شود و وی موظف است در تاریخ و ساعت مقرر به سرکنسولگری مراجعه کند.این نوع ثبت طلاق هم نیاز به رای به یک طرفه مرد در دادگاه آلمان و انجام صیغه طلاق شرعی  دارذ. اگر زن همکاری نکند و به مرکز اسلامی برای اجرای صیغه شرعی مراجعه نکند امکان ثبت طلاق در کنسولگری وجود ندارد.

  • راه دوم: مرد ،با ثبت وکالتنامه در سامانه میخک یا سامانه ثنا ، به وکیل پایه یک دادگستری در ایران ، وکالت برای انجام طلاق یک طرفه را می دهد.این روش سریعتر و کوتاه تر از راه اول است ولی باید توجه داشته باشید که طلاق یک طرفه در ایران مستلزم پرداخت حقوق مالی زن می باشد.

 

 

3- اگر زن متقاضی طلاق باشد:

  • راه اول :اگر زن خواهان طلاق باشد باید با رای طلاق دادگاه آلمان همراه با مدارک ، به کنسولگری مراجعه نماید و از کنسولگری درخواست ثبت طلاق کند.توجه کنید که در این صورت ، اجرای صیغه شرعی طلاق زن و مرد الزامی است.اگر صیغه شرعی را در مرکز اسلامی انجام نداده باشید پذیرفته نمی شود.

 

  • راه دوم:با  وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور مشورت کنید،وکیل اقدام به طرح دعوای طلاق در ایران می کند.از آنجا که موارد طلاق زن در ایران محدود است ،وکیل دلایل و مدارک قانونی را با استناد به شروط 12 گانه مندرج در عقد نامه یا دلایل عسرو حرج برای پذیرش طلاق به دادگاه ارائه خواهد کرد. انتخاب یک وکیل با تخصص طلاق خارج از کشور توصیه می شود.

 

4-اگر حق طلاق داشته باشم :

همانطور که در مقاله وکالت در طلاق گفتیم ، خانم می تواند با وکالتی که از همسرش برای طلاق می گیرد ، بدون نیاز به حضور شوهر،  نسبت به طلاق اقدام نماید. در این نوع وکالت ، مرد حق طلاق را به زن واگذار می کند تا بتواند خودش را مطلقه کند. انجام این نوع وکالت فقط از طریق وکیل دادگستری امکانپذیر است.پس اگر وکالت طلاق یا حق طلاق را از شوهرتان گرفته اید ، می توانید از طریق دو وکیل خانواده ،بدون نیاز به حضور در ایران ، طلاق را در ایران انجام و ثبت کنید.

نکته مهم :دقت کنید که متن وکالتنامه طلاق دقیق و کامل تنظیم گردد وگرنه در دادگاه قابل پذیرش نخواهد بود.

 

 

اگر در رابطه با سامانه میخک یا امور کنسولگری در آلمان نیاز به راهنمایی دارید با کارشناس حقوقی دفتر آنلاین تماس بگیرید. 

 

 

درخواست مهریه در آلمان:

برحسب پرونده های متعددی که در دفتر وکیل دادنیک داشته ایم ، زنان ایرانی مقیم آلمان، می توانند مهریه خود را در کشور آلمان مطالبه کنند. البته مطالبه مهریه در آلمان شرایطی دارد ،دادگاه بعد از بررسی شرایط ازدواج و مهریه ،حکم به پرداخت مهریه می دهد.در حال حاضر این مطالبه در کشور آلمان قانونی است.

همچنین اگر زوجی مهریه را در آلمان پرداخت کرده ولی همسرش علیرغم دریافت مهریه ،مجددا در ایران درخواست داده می تواند از طریق وکیل مهریه در ایران نسبت به احقاق حقوق قانونیش اقدام کند.

در مورد مساله مهریه در آلمان می توانید با  وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور مشاوره کنید.

 

 

هزینه و مدت طلاق در آلمان و ایران 

هزینه های طلاق در آلمان ، به صورت مشترک توسط زن و مرد پرداخت می شود، که این هزینه های معمولا بین 1000 تا 5000 یورو می باشد.هزینه یک وکیل در آلمان برای انجام طلاق، معمولا باید بین 1500 تا 2000 یورو است.در صورت عدم توانایی در پرداخت هزینه وکیل می توانید از دولت آلمان درخواست کمک مالی برای انجام طلاق خود داشته باشید.هزینه طلاق ایرانی در آلمان ، به مراتب با هزینه نسبتا پایین تری با در نظر گرفتن حق الوکاله وکیل، هزینه دادرسی دردادگاه و هزینه ثبت طلاق در دفترخانه قابل انجام است.در حال حاضر هزینه انجام طلاق حدود 150 یورو الی 300 یورو می باشد.

مدت طلاق در آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.هر چقدر اختلافات مالی بیشتر باشد و طرفین نتوانند موضوع را بصورت توافقی حل کنند ، این زمان طولانی تر خواهد شد.در ایران طلاق توافقی در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود و نیاز نیست زن و شوهر مدتی قبل از تقاضای طلاق ،جدا از هم باشند.

 

نحوه وکالت به وکیل طلاق در آلمان 

پیگیری و طرح امور حقوقی و قانونی مثل طلاق ، مهریه ، انحصار وراثت و ..بدلیل شرایط کاری و‌مهاجرتی و زندگی در خارج از کشور، تقریبا امری ناممکن است .از این رو بسیاری از افراد ترجیح می دهند انجام امور قانونی طلاق را به وکیل ثبت طلاق ایرانیان مقیم در آلمان  بسپارند. اما وکالت دادن به چه صورت است؟ راه های مختلفی در این خصوص وجود دارد.

1- سختترین راه این است که این افراد حضورا به ایران آمده و با وکیل معتمد خود قرارداد ببندند.

2- راه دوم این است که قبل از خروج از کشور به یکی از بستگان مورد اعتماد خود،در دفتر خانه وکالت کاری یا وکالت کلی یا موردی  بدهید.دقت کنید متن وکالت کامل باشد.

3- یکی از بهترین راه هایی که توصیه می شود این است که در سامانه میخک وزارت امور خارجه ثبت نام کنید .پس از تعیین نوع وکالت و بارگزاری متن مورد تایید وکیل پرونده  ، باکد رهگیری به کنسولگری ایران در مونشن ،هامبورگ ،برلین یا فرانکفورت مراجعه و‌ وکالتنامه وکیل را نهایی کنید.

در صورت مشکل در ثبت نام سامانه میخک یا ثنا با ما تماس بگیرید.

 

طلاق در آلمان

 

سخن پایانی 

 

طبق نظر وکیل دادنیک ، تصمیم به طلاق طبق قوانین آلمان یا ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد. انتخاب مسیر اشتباه و یا عدم استفاده از مشاورین حقوقی آشنا به قوانین آلمان و ایران می تواند مشکلات جدی را برای شما ایجاد کند. به یاد داشته باشید که آلمان برای رسیدگی به مسائل مربوط به ازدواج ایرانیان نیز به پیمان خود با ایران متکی است. قبل از هر اقدامی باید با شرایط و ضوابط حاکم بر طلاق در آلمان و 2024 آشنا شوید. از آخرین قوانین هند پیروی کنید

 

خدمات دفتر وکالت وکیل دادنیک 


  • انجام کلیه مراحل طلاق بدون حضور زوجین توسط وکلای باسابقه دادگستری

  • انعقاد قرارداد وکالت با وکیل در سامانه میخک یا ثنای قوه قضاییه 

  • امکان مشاوره آنلاین واتس اپ،اسکایپ و فیس تایم

  • تشکیل گروه واتساپی ویژه موکل جهت گزارش هفتگی روند پرونده

  • تنظیم دقیق توافقنامه زوجین

  • جلوگیری از تضییع حق و ضرر به موکل

  • ثبت طلاق در دفترخانه ​​

  • اخذ تاییدیه رسمی دولت آلمان 

 

 

مشاوره رایگان       982122275911+

ارتباط در واتساپ   989198875224

 

۵
از ۵
۸۴۶ مشارکت کننده
سهند عبدالله زاده گفت:
درود
بعد از وکالتنامه میخکی و گرفتن کد رهگیری برای من یه اس ام اس اومده که حضوری پیگیری کنید . خواستم بپرسم سفارت چطور انجام میده. ممنون
Shayestehhhh گفت:
سلام مدت زمان طلاق وکالتی چقدره
فرزین گفت:
وقت بخیر خدمت شما وکیل دادنیک عزیز
ممنون از اطلاعات درست و بجا
پایدار و برقرلر باشید
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب سپاس از لطف حضرتعالی
هما گفت:
سلام وقت شما بخیر
از زمان شروع کار اگر هر دو زن و شوهر موافق باشند چقدر طول می کشه برای کار در ایران
    مدیریت گفت:
    با سلام و عرض ادب
    از زمان تحویل مدارک به ما در بازده زمانی بسیار کوتاهی قابل انجام است.
روانبخش بادپر گفت:
باسلام خدمت شما سرور گرامی من یک سوالی دارم . من و خانواده ام ساکن شهر هامبورگ هستیم و من در حال حاضر در ایران هستم و همسر طی یک پیغام به من اطلاع داده که میخواهند طلاق بگیرن وهیچ گونه مدرکی یادادخواستی از این بابت به من ارسال نکردند و ازدواج من ایرانی هستش سوال من این هست اگر من بخواهم وارد منزل خودم بشوم مشکلی برایم پیش خواهد آمد یا نه و البته من با اطلاع اداره جابسنتربه ایران آمده ام و به دلیل تصادف یه ماه بیشتر ار ایران مانده ام چطور میتوانم اطلاع پیدا کنم که دادخواستی داداه شده است ممنونم باتشکر
    مدیریت گفت:
    با سلام
    سوالتون مبهم است لطفا با شماره دفتر یا واتساپ تماس بگیرید
    با تشکر
حجت واحدى گفت:
سلام
من نياز به يك وكيل براى امر طلاق يكطرفه دارم
چگونه مى توانيم كمكم كنيد ؟
شماره تماس من
٠٠٤٩١٦٠٩١٢٧٥٠١٥
با سپاس
واحدى
    مدیریت گفت:
    با سلام جناب واحدی
    شما میتوانید از طریق آیکون های تماس در وبسایت با ما تماس بگیرید با تشکر
نسرین گفت:
سلام
خیلی خیلی ممنونم از لطف خانم وکیل و تیم همراهشون. کل کار ما سریع و خیلی خوب انجام شد. ما فقط مدارک رو ارسال کردیم و اخر کار مدارک برامون پست شد. همه چیز مرتب بود. واقعا استرسی نبود. امیدوارم همیشه سلامت باشید. نسرین ن
پیتر گفت:
سلام
هزینه طلاق از مرد رو می خواستم بدونم. ممنون
    وکیل دادنیک گفت:
    با درود جهت دریافت هزینه با دفتر تماس بگیرید..
علی گفت:
وکیل طلاق ایرانی است یا آلمانی ؟
    وکیل دادنیک گفت:
    وکیل دادنیک .. امور طلاق ایرانیان مقیم آلمان در ایران را انجام می دهد .. و وکیل ما ایرانی است..
روحبخش گفت:
با سلام.. می خواستم از وکلای دادنیک تشکر کنم.. با آشنایی به قوانین طلاق در آلمان و ایران .. کار طلاق توافقی من در ایران خیلی سریع انجام شد..
    وکیل دادنیک گفت:
    با درود و تشکر از کامت خوب شما.. جناب روحبخش .. خوشحال هستیم توانستیم رضایت شما را جلب کنیم.. اعتبار ما اعتماد شماست..
محمد گفت:
سلام،من در آلمان زندگی میکنم وخانم بنده در ایران غیابی طلاق گرفتن،سوالم اینه اگر بخوام در آلمان ازدواج کنم رونوشت همون طلاق غیابی باتجرد نامه کافیه یا اینکه دولت آلمان طلاق غیابی راقبول نداره
ممنون
کوهساری گفت:
ممکن هست به من ایمیل بدید؟ kohsar@gmail.com
    وکیل دادنیک گفت:
    درود
    بله حتما

نوشته های اخیر

تماس با ما

مشاوره در واتس آپ
تلفن دفتر 02122275911
تلفن دفتر 02126659984
تماس در واتساپ
تماس واتساپ