وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

 ۴ نکته مهم نفقه|مراحل و مدارک لازم در سال ۱۴۰2

 

نکات مهم نفقه زوجه

 ۴ نکته مهم نفقه|مراحل و مدارک لازم در سال ۱۴۰۱
 
 
 
یکی از الزامات قانونی در بحث حقوق خانواده،نفقه زوجه است که قانونگذار برای ترک این تکلیف ،با در نظر گرفتن شرایطی ، مجازات کیفری هم تعیین کرده است .
 
در قانون ایران به کلیه هزینه های لازم و ضروری که زن در زندگی مشترک به آنها نیازمند است نفقه می گویند.به بیان دیگر ،تمام وسایلی که زن با توجه به درجه تمدن و محیط زندگی و وضع جسمی و روحی خود به آنها احتیاج دارد را نفقه می گویند.
 
ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی  برای تعریف موارد نفقه گفته  است که : نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یامرض.
باید توجه کنید که این موارد مثال های نفقه هستند و نفقه زن محدود به این موارد نیست. در نتیجه هر چیزی که برحسب عرف ، مورد نیاز زن باشد نفقه او محسوب می شود مثل :هزینه های نظافت یا هزینه سفر و...
نکته : تشخیص اینکه چه موردی جز نفقه زن محسوب می شود با عرف جامعه است و ملاک ثابتی ندارد ودر صورت اختلاف زوجین ، توسط کارشناس دادگستری تعیین می شود.
 
برای تعلق نفقه دو شرط مهم لازم است که حتما در اول کار توسط قاضی بررسی می شود :
اول اینکه عقد ازدواج دائم باشد.
دوم اینکه زن از مرد تمکین کند.
اما تمکین چیست و نقشش در قبول نفقه در دادگاه چه می باشد؟تمکین به دو مفهوم عام و خاص دسته بندی شده است که تمکین عام همراهی و زندگی زن با شوهر در منزل انتخابی شوهر است .و تمکین خاص شامل برقراری روابط خاص زناشویی زن و شوهر است.
در صورتیکه زنی تمکین را به مفهوم بالا انجام ندهد و خانه ی همسرش را بدون دلیل موجه ترک کند ناشره محسوب می شود و نفقه به او تعلق نخواهد گرفت. البته اثبات ناشزه بودن زن بر عهده مرد است و در صورت اثبات عدم تمکین زن ، مرد می تواند نفقه را پرداخت نکند.
البته  در سه حالت زن می تواند با وجود عدم تمکین ، نفقه را از شوهر مطالبه کند :
  • در صورت ابتلا مرد به بیماری مقاربتی یا بیماری زن 
  • در صورتی که حق تعیین مسکن با زن باشد و نخواهد در محل زندگی مرد ساکن شود.
  • اگر بعد از عقد و قبل از شروع زندگی زن مهریه را مطالبه کند می تواند تا دریافت کامل مهریه ، از حق حبس استفاده کند و تمکین نکند 
  • کارت ملی 
  • شناسنامه 
  • عقدنامه 

در صورت طرح شکایت کیفری ۲ شاهد نیاز است.

 

مطالبه نفقه به دو صورت امکان پذیر است به این صورت که زوجه هم می تواند دادخواست حقوقی نفقه را طرح نماید و هم می تواند به جرم ترک انفاق از مرد شکایت کیفری کند.
نفقه زمان گذشته  بصورت دادخواست مطالبه نفقه در دادگاه خانواده طرح می شود و نفقه زمان حال و آینده را می توان بصورت شکواییه ترک انفاق در دادسرا مطرح نمود.برای مثال  در پرونده ای آقا مدت ۳ سال از پرداخت نفقه خودداری کرده بود خانم ابتدا برای نفقه حال و ترک انفاق در دادسرا شکایت کرد و برای مطالبه نفقه سه سال گذشته(نفقه معوقه) هم دادخواست نفقه گذشته زوجه را در دفتر خدمات قضایی الکترونیک ثبت نمود.
 
 میزان دقیق نفقه در رویه سال ۱۴۰۱در هیچ کجای قانون مشخص نشده است و نمی توان برای نفقه سقف حداقلی یا حداکثری تعیین کرد بلکه شخص با شخص میزان نفقه متفاوت است.ممکن است خانمی در جلسه دادگاه نفقه را از قرار ماهی یک میلیون تومان بخواهد و مرد توافق کند که در این خصوص نفقه بر این مبنا پرداخت می شود ولی در موارد اختلاف و عدم تفاهم بر سر مبلغ نفقه، محاسبه نفقه زن و تعیین دقیق مبلغ آن برعهده قاضی دادگاه است.
نحوه محاسبه نفقه  با دستور قاضی و با توجه به عرف  و عادت مردم  محل  زندگی ،وضعیت مالی مرد ، شان خانوادگی و اجتماعی  زن و کیفیت زندگی او پیش از ازدواج توسط کارشناس رسمی دادگستری  تعیین می شود.کارشناس با دو طرف صحبت می کند و با توجه به طبقه اجتماعی و تحصیلی زن و در نظر گرفتن شرایط هر دو طرف ، مبلغ آن را تعیین خواهد کرد. در صورتی که طرفین به مبلغ اعلامی کارشناس اعتراضی داشتند می توانند تا هفت روز پس از ابلاغ نظر کارشناس، به ذکر دلیل به آن اعتراض کنند
 
در صورتیکه مرد بدون دلیل موجه  بمدت ششماه و بیشتر از پرداخت نفقه خودداری کند و استنکاف یا ناتوانی وی از پرداخت نفقه ثابت شود زن می تواند دادخواست صدور حکم طلاق را بدلیل عسروحرج ناشی از ترک انفاق به دادگاه ارائه دهد. خانمها توجه داشته باشند که منظور ناتوانی از پرداخت نفقه حال است و شامل نفقه گذشته نمی شود.در این خصوص می توانید با دفتر وکالت ما تماس بگیرید. وکلای خانواده ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد .
 
همانطور که در مقالات طلاق توافقی هم به آن پرداختیم  در طلاق توافقی مبنا و اساس صدور رای دادگاه  ،توافقات زوجین در باره ی مسائل مالی و غیر مالی زندگی شان است لذا هر دو طرف بایدراجع به نفقه حال و گذشته هم  با یکدیگر توافق کنند و طی توافقنامه طلاق توافقی در این خصوص تعیین تکلیف کرده و به دادگاه اعلام کنند.
 
طلاق رجعی نوعی از طلاق است که مرد می تواند درمدت عده طلاق به زن خود رجوع کند.در طول زمان عده این طلاق(سه ماه) ، زن مستحق دریافت نفقه هست ودرصورت فوت هر یک در این مدت از یکدیگر ارث می برند.
 
در صورتی که رای  به پرداخت نفقه علیه مرد صادر شود او ۲۰ روز فرصت دارد تا  با دلایل کافی اعتراض خود را به دادگاه اعلام کند.لین اعتراض باید در قالب لایحه به دادگاه ارائه شود.با توجه به تخصصی بودن تنظیم لایحه بهتر است که از وکیل خانواده مجرب برای این منظور استفاده شود.البته اعتراض مرد در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که ادله و مدارک درست و محکمی جهت اثبات عدم تمکین زن و ناشزه بودن وی داشته باشد.
 
زمانی که رای بر محکومیت نفقه علیه مرد صادربشود و قطعی گردد ، اجراییه نفقه صادر و مرد الزام به پرداخت نفقه می شود.
بعد از مدتی از پرداخت نفقه ، بنا بر شرایط اقتصادی یا افزایش تورم مرد می تواند درخواست کاهش مبلغ نفقه و زن درخواست افزایش میزان نفقه را تحت عنوان دادخواست تعدیل نفقه  به دادگاه بدهند
.
طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل هزینه های متعارف و عمل های درمانی و ضروری زن محسوب می شود ، لذا پرداخت هزینه های عمل زیبایی تکلیف قانونی مرد نیست و تکلیفی از بابت پرداخت آن ندارد.
 
بیشتر بخوانید و بدانید
 
۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​