وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

۷ نکته مهم استرداد جهیزیه در قانون

استرداد جهیزیه

 

۷ نکته مهم استرداد جهیزیه 

برای اقدام به مطالبه جهیزیه از همسر،مطالعه و بررسی نکات حقوقی و قانونی نوشته شده توسط وکیل پایه یک دادگستری بسیار ضروری است.رعایت نکات و ارایه مدارک لازم دادخواست استرداد جهیزیه شرایط آسانتری را برای طی مراحل قانونی فراهم خواهد کرد.

 

۱-راه اثبات جهیزیه چیست ؟

۲- مراحل استرداد جهیزیه 

۳-مدارک استرداد جهیزیه 

۴-هزینه و مدت زمان استرداد جهیزیه

۵-استرداد جهیزیه در طلاق توافقی 

۶-وسایل نو جایگزین جهیزیه متعلق به کیست؟

۷-عدم استرداد جهیزیه جرم است ؟

 

به موجب ماده 1107 قانون مدنی تهیه وسایل زندگی جزء نفقه میباشد که بر عهده شوهر است ،بنابراین اگر زن وسایلی را با خود به خانه شوهر میبرد از باب تعاون و همکاری است بنابراین کماکان مالک وسایل مذکور است و زن میتواند هرنوع تصرفی در جهیزیه داشته باشد یا هرزمان که بخواهد اقدام به پس گرفتن جهیزیه و یا استرداد آن نماید. 

 

۱-راههای اثبات جهیزیه :

در ابتدای شروع به طرح دعوای استرداد جهیزیه این سوال مطرح می شود که چه راهی برای ثابت کردن مالکیت زن بر جهیزیه وجود دارد ؟ نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که که هر مدرک و دلیلی که مالکیت شما را بر جهازثابت کند مورد نیاز است.

در زمان عقد فهرستی را تهیه می کنند که به نام سیاهه جهیزیه معروف است .به خانواده ها توصیه میشود این فهرست را به امضای زوج ،زوجه،دو نفر از بستگان زوج و دو نفر از بستگان زوجه برسانند و اگر شهود هم دارند به امضای شهود نیز برسانند .این سیاهه یا لیست یکی از آسانترین راههای اثبات جهیزیه است.دیگر راه ها در صورت نداشتن سیاهه، شهادت شهود ، تحقیقات محلی ،درخواست استعلام و اتیان سوگند است.همچنین یکی از دلایل قوی برای اثبات جهیزیه ارائه برگ خرید از سوی زن است. اگر زن فاکتورخرید لوازم را به دادگاه بدهد دادگاه میتواند با بررسی های لازم در مورد استرداد جهیزیه اقدام کند .

 

۲-مراحل استرداد جهیزیه :

چنانچه زوجه در نتیجه متارکه یا به هر دلیل دیگر ،تصمیم داشته باشد از خانه شوهر برود میتواند با استناد به صورت جهیزیه ای که دارد ، اموال را از مرد مطالبه کند .آوردن جهیزیه به منزل همسر،به معنی انصراف زوجه از مالکیت یا شریک ساختن شوهر نیست و کماکان حق مالکیت زن باقی میماند و تنها شوهر از منافع ان بهره مند میشود و میتواند به طور متعارف از این اموال استفاده کند .

در نتیجه زن در هر زمان می تواندهمراه با مدارک ذکر شده در بند 3 این مقاله، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دعوای استرداد جهیزیه علیه شوهر را مطرح نماید.بعد از تعیین وقت رسیدگی توسط دادگاه،پرونده توسط قاضی بررسی و دلایل و مدارک شما بررسی می شود . در صورت ذی حق بودن رای بنفع خانم صادر شده و پرونده برای اجرا به دایره اجرای احکام فرستاده می شود. 

 

۳-مدارک مورد نیاز در دعوی استرداد جهیزیه :

1_تصویر مصدق سند ازدواج 

2_تصویر مصدق فهرست اسباب و وسایل 

3_همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی 

 

۴-هزینه و مدت زمان استردادجهیزیه:

جهیزیه در دست زوج امانت است و مالکیت آن متعلق به زوجه است ،در نتیجه عموما بعد از طلاق  مرد،باید جهیزیه را به زوجه برگرداند و در قبال آن ، رسید بگیرد.ولی توجه داشته باشید که هزینه استرداد جهیزیه، جابجایی و بسته بندی و ... برعهده زن است.

هزینه استرداد جهیزیه هم در دستگاه قضایی معمولا سه و نیم درصد از ارزش جهیزیه است بشرط اینکه ارزش آنها مقوم شوند.

پروسه استرداد هم بسته به وقت دادگاه و ترافیک پرونده معمولا بین ۲ تا ۳ ماه بطول می انجامد.

 

۵-استرداد جهیزیه درطلاق توافقی:

زمانی که زوجین بر سر طلاق به توافق رسیدند  و اقدام به طلاق توافقی کنند،اگر زوجه دارای جهیزیه باشد زوجین مکلف به تعیین تکلیف بر استرداد جهیزیه به زوجه و یا عدم استرداد آن هستند و طبق توافقات دو طرف،زمان استرداد از طرف زوجین مشخص میشود که معمولا این زمان بعد از اجرای صیغه طلاق است که زوجه به محل زندگی مشترک مراجعه نماید و جهیزیه را به هر مکانی که میخواهد انتقال دهد.بنابراین زوجین در مورد استرداد جهیزیه در طلاق توافقی باید مثل سایرموارد دیگر با هم توافق نمایند .

 

۶-وسایل نو که  جایگزین جهیزیه شده اند متعلق به کیست ؟

یکی از سوالاتی که مراجعین محترم به کررات از ما می پرسند این است که بعنوان مثال یخچالی از جهیزیه ام در خانه مشترکمان بوده که سوخته و همسرم یک یخچال نو جایگزین کرده حال این یخچال متعلق به من است؟

پاسخ این سوال منفی است ،چرا که در طول زندگی زناشویی ممکن است وسایل دچار استهلاک شوند و از بین بروند . اگر وسایل جایگزین توسط شوهر خریداری بشوند متعلق به اوست مگر اینکه خانم آنها را خریداری کند و فاکتور صادره به نامش باشد.

 

۷-عدم استرداد جهیزیه جرم است ؟

گاه پیش می آید که ما وسیله ای را که برامون ارزش زیادی دارد به کسی می سپاریم ولی زمانی که از او می خواهیم وسیله را به ما برگرداند مال را تلف یا تصاحب کرده و پس نمی دهد. در این مورد جرم خیانت در امانت اتفاق افتاده است.

اما در مورد جهیزیه ، چون به مرد به امانت داده نشده و خانم جهاز را خود در خانه مرد قرارداده است در صورت پس ندادن جهیزیه از طرف مرد ، جرم خیانت در امانت صورت نگرفته و تنها راه همان دادخواست حقوقی استرداد جهیزیه می باشد.

 

چنانچه در خصوص استرداد جهیزیه نیاز به راهنمایی دارید با وکلای خانواده دفتر وکیل دادنیک تماس تلفنی بگیرید یا مشاوره در واتس اپ را انتخاب نمایید .

 

بیشتر بخوانید و بدانید 

  بهترین وکیل طلاق توافقی  

بخشنامه جدید طلاق توافقی

طلاق یکطرفه

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​