وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

سفته استخدامی را چطور بنویسیم ؟

سفته استخدامی

سفته استخدامی چیست ؟

 

آیا گرفتن سفته استخدامی قانونی است ؟ 

سفته تضمین را چطور بنویسیم؟

چگونه جلوی سواستفاده از سفته تضمین را بگیریم ؟

در انتهای قرارداد کاری ، چطور سفته را پس بگیریم ؟

 

امروزه زمانی که برای کار به شرکتها و مراکز کاریابی مراجعه می کنید بعد از طی مراحل مصاحبه و پذیرش ، با درخواست سفته ضمانت یا همان سفته استخدامی مواجه می شوید.عدم شناخت و اگاهی از این تعهد، سبب نگرانی و ترس شما می شود .از طرفی کارفرمایان نیز سرمایه و اطلاعات شرکت خود را در خطر می بینند و به دنبال راهی هستند که امنیت حیطه کاری خود را بالا ببرند.این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با اگاهی بیشتر و در چهارچوب قانون ، این نوع سفته را تنظیم کنید و از مشکلات و عواقب بعدی آن مصون بمانید.

سفته استخدامی چیست ؟ 

سفته تضمین،سفته ی حسن انجام کار یا همان سفته استخدامی ، سفته ای است که در قراردادهای استخدامی از طرف کارمند به کارفرما داده می شود.

این سفته با هدف تضمین حسن انجام کار از طرف فرد کارمند به کارفرما داده می شود، به این معنا که اگر در آینده ، از جانب کارمند در حیطه مسوولیت  و وظایف کاری و اطلاعات محل کار ، خسارتی به بار بیاورد از محل اجرای همین سفته ،جبران گردد.

 

آیا گرفتن سفته استخدامی جرم است ؟ 

قانون در این مورد سکوت کرده و در قانون مدنی و قانون کار  نکته ای مبنی بر ممنوع بودن این عمل دیده نمی شود . از طرفی با توجه به تعهدات کارمند در شرکت ، اموالی که ممکن است بصورت امانت در اختیارش قرارداده شود و اطلاعات شغلی و محرمانه حرفه ای ، ضرورت اخذ سفته ضمانت را توجیه می کند.

 

سفته تضمین را چطور بنویسیم ؟ 

نوشتن سفته نکاتی دارد که رعایت آن بسیار ضروری است. دقت کنید تمام موارد را یادداشت بردارید و تماما انجام دهید.

 

۱-دقت کنید مبلغ سفته باید بسته به نوع کار،مسئولیت و تعهدات شما در محل کار تعیین شود و با آن ، تناسب داشته باشد.

 

۲-فراموش نکنید که شماره سریال سفته و مشخصات آن را در قرارداد کاری ذکر کنید. نکته : اگر بعد از قرارداد از شما سفته خواستند باید مشخصات سفته را بطور کامل در پشت قرارداد نوشته و هر دو طرف امضا کنید.

 

۳-در سفته ، حتما نام گیرنده یعنی کسی که سفته را به او‌می دهید ( شخص کارفرما یا مسوول درشرکت ) را بنویسید.

 

۴-در پشت سفته بنویسید که این سفته را جهت حسن انجام کار  به کارفرما می دهید و بعد از اتمام قرارداد کاری ، به شما برگردانده می شود.

 

۵-در نهایت از سفته کپی بگیرید و روی سفته های کپی شده بعنوان رسید دریافت سفته از کارفرما امضا بگیرید.

 

چگونه جلوی سواستفاده از سفته تضمین را بگیریم؟

 

اول اینکه، سفته را به شرکتهای معتبر و ثبت شده بدهیم و از سپردن سفته نزد افراد نامعتبر و شرکتهای بی نام و نشان جدا خودداری کنیم .

ثانیا ،هرگز هرگز سفته را بصورت سفید  امضا یا اثر انگشت نزنید.

ضمنا ، روی برگه سفته حتما ذکر کنید این سفته بابت * تضمین * یا *حسن انجام کار * استخدام سپرده شده و‌همانطور که قبلا هم اشاره کردیم از سپردن تضمین نزد اشخاص نامعتبر خودداری فرمایید.

کاملا مشخص بنویسید سفته در وجه چه کسی صادر شده است وگرنه سفته در وجه حامل محسوب میشود و ممکن است عواقب ناخوشایندی برای شما بهمراه داشته باشد .

 

در انتهای قرارداد کاری ،چگونه سفته را پس بگیریم ؟

 

اگر در انتهای کار کارفرما بدون دلیل موجه سفته را به شما نداد و بدلایل واهی از استرداد آن خودداری کرد شما می توانید به شرح ذیل عمل کنید :

 

۱- ارسال اظهارنامه

به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه نمایید. قرارداد و‌کپی سفته هاو کارت ملی را همراه داشته باشید. اظهارنامه ای خطاب به کارفرما تنظیم کنید که با توجه به اتمام قرارداد ظرف مدت ده روز، سفته ها را به شما بازگرداند وگرنه مجبور به اقدام قانونی خواهید شد.

 

۲- دادخواست به دادگاه 

اگر ظرف مدت مقرر ، کارفرما سفته ها را به شما برنگرداند می توانید دادخواست * استرداد سفته * را به دادگاه تقدیم نمایید.

 

کارفرما در چه شرایطی می تواند سفته را اجرا بگذارد؟

 

همانطور که قبلا هم گفتیم هدف کارفرما از اخذ سفته، ایجاد امنیت در فضای کار و سرمایه اش است و قصور کارمند ، وی را مجاز به اجرای سفته می نماید اما این تصمیم به خودی خود قابل اجرا نیست و لازمه آن «مراجعه کارفرما به دادگاه و اثبات قصور کارمند» است .

دقت کنید که اصل بر عدم قصور کارمند است و خلاف آن را باید کارفرمای شما اثبات نماید. 

در صورتیکه این قصور ثابت شود کارفرما می تواند نسبت به اجرای سفته اقدام نماید .

 

در صورت هر گونه سوال یا مشاوره از گروه وکلای دادنیک با ما تماس بگیرید .

 

 

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​