وکیل دادنیک​​​​​​​​​​​​​​
خدمات نوین حقوقی

همه روزه حتی ایام تعطیل

تنفیذ طلاق ایرانیان خارج کشور چیست ؟

تنفیذ طلاق وکیل دادنیک
تنفیذ طلاق

اجرای طلاق در دادگاه های ایران مانند سایر کشورها است. اگر یکی از زوجین شرایط صیغه طلاق را رعایت نکند، همسر دیگر می تواند نسبت به اجرای آن اقدام کند.

دو راه اصلی برای اجرای حکم طلاق در ایران عبارتند از:

الزام زوج به ثبت طلاق

تنفیذ طلاق و دستور به ثبت طلاق

رویه های اجرایی خاصی که در دسترس هستند بسته به شرایط مورد متفاوت خواهد بود. مهم است که با یک وکیل مشورت کنید تا در مورد پرونده خاص خود صحبت کنید و در مورد گزینه های اجرایی که در دسترس شما هستند مطلع شوید.

نکات تکمیلی برای اجرای حکم طلاق در دادگاه ایران:

کپی تمام اسناد مربوطه را نگه دارید. این شامل حکم طلاق، هر گونه حکم دادگاه و هرگونه مکاتبه بین شما و همسر سابقتان می شود.
تمام موارد عدم انطباق را مستند کنید. این شامل تاریخ‌ها، زمان‌ها و جزئیات مشخصی از کارهایی است که همسر سابق شما انجام داده یا نکرده است.
برای شهادت در دادگاه آماده باشید. اگر دادخواست طلاق بدهید، ممکن است از شما خواسته شود در دادگاه در مورد عدم تمکین همسر سابق خود شهادت دهید.
صبور باش. اجرای حکم طلاق می تواند فرآیندی طولانی باشد. مهم است که در تلاش های خود برای وادار کردن همسر سابق خود به رعایت این حکم صبور و مداوم باشید.

 
بسیاری از ایرانیانی که در خارج از ایران زندگی می کنند و طبق قوانین آن کشور جدا شده اند حتما تا بحال کلمه تنفیذ طلاق را شنیده اند.اما تنفیذ طلاق چیست ؟ چطور پذیرفته می شود؟
قانون حاکم بر ایران تنها آرا دادگاه های خود را می پذیرد و از پذیرش آرا کشورهای دیگر بویژه اگر مطابق با قوانین ایران نباشند خودداری می کند.در نتیجه اگر شما اقدام به انجام طلاق خارجی در کشور محل اقامت کنید محاکم ایران آن را در چهارچوب قوانین خود بررسی خواهند کرد.
 
فهرست مطالب:
طبق قوانین و مقررات ایران ، دادگاه دو شرط را برای تنفیذ آرا خارجی در نظر می گیرد:
۱-دادگاه کشور خارجی صلاحیت رسیدگی به طلاق ایرانی را داشته  باشد.
۲-قانون آن کشور خارجی با قوانین ایران مخالف نباشد.
در صورت احراز این دو شرط در دادگاه ایران،تنفیذ رای دادگاه خارجی انجام می شود.
 

در گام اول شما ابتدا باید پس از صدور حکم قطعی دادگاه کشور محل اقامت ، با مدارک و رای صادره به کنسولگری کشور محل اقامت یا  در صورت اقامت در کانادا یا امریکا دفتر حافظ منافع ایران مراجعه کنید.

همچنین صیغه طلاق شرعی را در مراکز اسلامی مورد تایید کنسولگری ایران انجام دهید. 

 

همانطور که گفتیم دادگاه های ایران با حساسیت و احراز شرایط خاص، تنفیذ را می پذیرند.در هر صورت اگر خانم طبق رای دادگاه خارجی طلاق گرفته باشد و کشور محل صدور رای شرایط شکلی صدور رای در ایران را رعایت کرده باشد احتمال تنفیذ رای بالا می رود ولی چنانچه رای از کشورهایی صادر شده باشد که قائل به رعایت قانون ایران نیستند و قانون کشور محل اقامت را در نظر میگیرند،شرایط بسیار دشوارتر است.
 
رای طلاق خارجی تحت شرایطی در سفارت خانه ها به درخواست زوج قابل ثبت است اما حقوق مالی خانم  قابل طرح در دادگاه های ایران باقی می ماند .از آنجا که طبق قانون ایران، مردان بشرط پرداخت حقوق مالی همسر می توانند او را طلاق بدهند، بهتر است در ایران دادخواست طلاق را مطرح نمایند.
 
در صورتیکه در کشور محل اقامت اقدام به طلاق توافقی (با رضایت هر دو) نموده اید و تصمیم به ثبت آن در ایران دارید می توانید بنا به مورد و شرایط در سفارتخانه یا از طریق وکیل ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایید.
 
 
همچنین بخوانید:
 
۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

راههای تماس با گروه دادنیک
تلفن
واتس آپ

​سلام وقت بخیر ؛ 
اگر نیاز به کمک دارید با ما تماس بگیرید​​​​​​​